Stichting Waarborgfonds Eigen Woning (WEW), aanbieder van de Nationale Hypotheek Garantie, heeft in samenwerking met Appronto en Mendix de gegevensuitwisseling met hypotheekverstrekkers gedigitaliseerd om zo het gebruiksgemak voor geldverstrekkers te verhogen. Door intensieve samenwerking is het project binnen de afgesproken tijd en budget gerealiseerd. Voor de algemene jury van de Channel Awards 2018 reden om Digitalisering Nationale Hypotheek Garantie te nomineren in de categorie Best Channel Project of the Year.
Door de veranderende hypotheekmarkt en maatschappelijke ontwikkelingen heeft WEW de behoefte nieuwe varianten van haar diensten aan te bieden. Door de starheid van de oude systemen was het niet mogelijk hier invulling aan te geven, deze bleek gedateerd en werd om die reden beperkt gebruikt door geldverstrekkers. Het ophalen van gegevens was tijdrovend en foutgevoelig en door de inzet van meerdere applicaties was er sprake van dubbele gegevens. Er diende een flexibele omgeving te komen waarmee de stichting in staat was nieuwe diensten te lanceren.
Appronto heeft met het Mendix Platform de digitale transformatie gemaakt naar een flexibel applicatie landschap. Gedurende 1,5 jaar is het project uitgevoerd waarbij stap-voor-stap de nieuwe systemen in de lucht kwamen, de data gemigreerd, medewerkers opgeleid en alle geldverstrekkers van Nederland aangesloten werden. Inmiddels is de oude monolitische omgeving gemigreerd naar een zogenoemde microservices architectuur, is de gegevensuitwisseling grotendeels geautomatiseerd waardoor er online al miljoenen hypotheektoetsen zijn uitgevoerd en is er goed gegevensbeheer aanwezig. De nieuwe functies zijn gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te begrijpen, wat zich heeft vertaald in een enorme toename van het gebruik door hypotheekbedrijven, hogere (data)kwaliteit en efficiency bij zowel ketenpartners als WEW.