De krapper wordende arbeidsmarkt raakt ook het rijk. Zo heeft de rijksoverheid meer moeite om ict-functies te vervullen. Daarnaast nemen robots cognitieve routinetaken over, waardoor de vraag naar hoogopgeleide ict’ers toeneemt. Dit heeft ervoor gezorgd dat het rijk de afgelopen jaren de meeste vacatures voor ict-professionals en juristen heeft uitgeschreven.
Om in te spelen op de veranderde arbeidsmarkt en rol van een rijksambtenaar, heeft minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) een strategisch plan opgesteld om personeel aan te trekken. Het betreft het rapport ‘Strategisch personeelsbeleid Rijk 2025’ (pdf), een geactualiseerde opvolger van het ‘Strategisch personeelsbeleid Rijk 2020’ (geformuleerd in 2013). Vandaag heeft het kabinet ingestemd met dit plan.
Ollongren beschrijft in een Kamerbrief (pdf) de personeelsuitdagingen van het rijk: intern verandert de rol van de rijksambtenaar, vergrijst het medewerkersbestand (de gemiddelde leeftijd is 48) en er is meer vraag naar werknemers in hogere schalen. Tegelijkertijd spelen externe ontwikkelingen, zoals economische en maatschappelijke veranderingen, een rol. Zo is het door de aantrekkende arbeidsmarkt lastiger voor het Rijk om (ict-)talent aan te trekken.
De minister schrijft dat het rijk door potentiële medewerkers steeds vaker wordt gezien als aantrekkelijke werkgever. Dat wil zij in de komende jaren stimuleren. Om dit te realiseren heeft zij in het ‘Strategisch personeelsbeleid Rijk 2020’ zeven focuspunten opgesteld om personeel aan zich te binden (zie onderstaand kader). Deze zijn toegespitst op onder meer het aanbieden van ontwikkelmogelijkheden, leiderschap en meer diversiteit.
Plan voor ict-personeel
Eind vorig jaar kondigde Ollongren de Rijks ICT Gilde aan. Dat is een flexpool van ict-professionals in uiteenlopende disciplines als bijvoorbeeld softwareontwikkeling, data engineering, cloudontwikkelaars en it-beveiligingsspecialisten. De intentie is om zowel jonge als ervaren ict’ers te binden aan dit gilde en hen continu te ontwikkelen. Deze ict’ers zijn op hun specialisaties breed inzetbaar binnen het Rijk
Zeven focuspunten strategisch personeelsbeleid
- Het rijk wil zich nog sterker profileren als aantrekkelijke werkgever. Onder andere op het gebied van ict zullen vacatures zich meer toespitsen om kenmerken die die specifieke groepen belangrijk vinden.
- Het rijk wordt een meer inclusieve organisatie. Met name in de hogere schalen wordt gestuurd op het vergroten van de diversiteit omdat de percentages daar achterblijven.
- De mens staat centraal, met maatwerk voor mensen qua arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid. In de recent gesloten rijks-cao zijn hieraan ondersteunend afspraken gemaakt over onder andere individuele keuzemogelijkheden wanneer vakantiegeld en de eindejaarsuitkering worden uitbetaald, en meer invloed van medewerkers op hun roosters.
- De organisatie en de medewerker zijn wendbaar om aan de maatschappelijke opgaven te voldoen.
- Medewerkers bij het rijk ontwikkelen zich permanent. Het rijk speelt in op de voortdurende ontplooiing en de wens van de medewerkers tot loopbaanontwikkeling.
- De werkbeleving van medewerkers staat voorop. Medewerkers werken in een veilige en prettige werkomgeving, en er is continu aandacht is voor een veilige aanspreekcultuur.
- Publiek leiderschap: leidinggevenden hebben een wederkerige arbeidsrelatie met hun medewerkers.
Maar wat betaald het rijk nu zo’n specialitische it’er? Nog steeds minder dan de manager?
Scholing in het vak ligt erbij in een erbarmelijke toestand, men dient rigoureus te moderniseren. Als men in ’16/’17 nog toetst op systemen die draaien op ’08 server software en als men enkel onderdelen zoals het traditionele client server model introduceert zonder modernere methodes te introduceren dan mogen wij wel stellen dat het niet er niet goed voor staat. Waarom is het zo ? Interne bezuinigingen.. dit heb ik zelf mogen aanschouwen.
De kwaliteit van toetsingen zijn ook diep triest, men verwacht uitgebreide uitwerkingen om vervolgens geconfronteerd te worden met examens die niet aansluiten op geleerde materie, examens die zo extreem gecondenseerd zijn dat de aangeleerde methodieken niet of nauwelijks toepasbaar zijn.
Alles zou verplicht op basis van branche erkende certificeringen moeten zijn want dat is wat men wilt in de branche..
En fin, eenmaal op de arbeidsmarkt met MBO4 IT systeembeheerder ? Veel plezier in een call center op de eerstelijn of tweede want dat is hetgeen wat men aanbied… Wat een fantastisch perspectief, mogelijkerwijs had een interne training van 2 a 4 weken icm met 2 associate degree certificeringen ook afdoende genoeg geweest.
@KJ … als ik zo kijk naar bijv https://www.werkenvoornederland.nl/vacatures/detail/senior-ict-specialist-DEF-2017-1176 dan betaalt het bedrijfsleven toch nog wel wat beter geloof ik
@PaVaKe
Dat is loonschaal 10 voor een Linux beheerder bij de marine.
Zie ook: https://ambtenarensalaris.nl/wp-content/uploads/2018/02/Salaristabellen-Defensie-2017-2018.pdf
Ironisch genoeg heb ik bij Defensie gewerkt in de jaren 90 als Unix/Linux beheerder. Dat was toen ook al een schaal 10 job. Er is dus al die tijd helemaal niets veranderd.
@KJ … ik keek vooral naar combinatie senior en HBO, en als ik dat vergelijk met mezelf dan betaalt defensie niet echt denderend