Het Amerikaanse Salesforce neemt het Israëlische Datorama over, een specialist in marketing analytics. De overnameprijs zou naar verluidt aftikken op ruim achthonderd miljoen dollar.
Datorama werd in 2012 opgericht in Israël, maar heeft zijn hoofdkwartier ondertussen in New York gevestigd. Het bedrijf stelt daar ruim driehonderd mensen te werk, maar heeft ook nog zestien andere kantoren over de hele wereld. Het bedrijf wist al zo’n vijftig miljoen aan investeringskapitaal op te halen.
De overname werd door beide ondernemingen bevestigd in een blogbericht. ‘Met een eengemaakt blikveld op data en inzichten kunnen bedrijven betere beslissingen maken doorheen de volledige customer journey en engagement optimaliseren’, zo klinkt het. Via het platform van Datorama kunnen gegevens van Google Ads, Facebook en andere kanalen verzameld worden en in overzichtelijke modellen worden gegoten. Tot de klantenkring behoren onder meer Pepsico, Ticketmaster, Trivagoen Unilever.
Voor Salesforce is de overname een opportuniteit om de data-mogelijkheden binnen zijn eigen producten op te krikken en is het een mooie aanvulling op zijn eigen integratie met Google Analytics 360 en de Einstein-engine in zijn Marketing Cloud (die ook ai-mogelijkheden biedt).
Hoeveel Salesforce voor Datorama betaalt, is niet officieel bekendgemaakt, maar de website Ctech heeft twee bronnen die spreken van een bedrag over de achthonderd miljoen dollar.