Het Groningse digitale bureau Alledaags heeft een investering van een half miljoen euro van Nextgen Ventures ontvangen om een slimme leeromgeving voor de gezondheidszorg door te ontwikkelen. De tool maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) en big data.
Medewerkers in de gezondheidszorg volgen regelmatig cursussen. Dit gebeurt echter niet altijd op de efficiëntste manier. De lesstof is niet op het individu toegesneden en er wordt geen rekening gehouden met bestaande kennis en met zorgprofessionals die sneller, langzamer of anders leren. Het ontwikkelbureau Alledaags heeft een manier ontwikkeld waarbij de inhoud van de (bij)scholing wordt afgestemd op de expertise van de lerende persoon.
Het leerproces personaliseren is een ontwikkeling die mogelijk is geworden door kunstmatige intelligentie en big data.
Perfecte match
De leeromgeving bestaat eruit dat het, tijdens het leren, zoekt naar de perfecte match tussen niveau, snelheid en studie-inhoud. De leeromgeving herkent het niveau en stelt deze, indien nodig, bij en zorgt er zodoende voor dat het leerdoel wordt behaald op een persoonlijke en efficiënte manier. Dit betekent dat iemand met meer ervaring en kennis van het te leren onderwerp in minder tijd een leerdoel kan behalen.
De eerste studie die in de tool komt, betreft een training waarmee radiologen een nieuw protocol voor longkankerscreening kunnen trainen.
UMCG
Alledaags – dat voor de ontwikkeling van de leeromgeving een samenwerking aanging met de afdeling Medical Imaging van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) – is vijf jaar actief in het ontwikkelen van high-end websites, apps en platformen en is bekend van de Squla-app, een landelijk leerplatform voor basisschoolleerlingen, en ook het onlangs vernieuwde MartiniPlaza.nl.
Nextgen Ventures investeert in innovatieve health-it en medtech-bedrijven die een bijdrage leveren aan betere en betaalbare gezondheidszorg.