In reactie op het vorige week door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat gepubliceerde actieplan Digitale Connectiviteit stellen de brancheorganisaties Fiber Carrier Association (FCA) en Dutch Datacenter Association (DDA) dat de belangrijke rol van glasvezel voor het toekomstige 5G-netwerk ernstig onderbelicht blijft.
Volgens de partijen geeft het actieplan weliswaar blijk van een gezonde ambitie met het streven om iedereen in Nederland snel internet te bieden in 2023, maar mist het ook balans. Zo blijft onderbelicht welke belangrijke rol glasvezel speelt bij de uitrol van 5G. Zonder glasvezelnetwerken is 5G simpelweg niet mogelijk. Elke zendmast die nodig is in een toekomstig 5G-netwerk moet verbonden worden via een glasvezelverbinding. Deze glasvezelnetwerken transporteren de mobiele data van- en naar datacenters.
Met de komst van 5G, nodig voor de steeds grotere mobiele-datastromen, zijn ook meer investeringen in die glasvezelnetwerken nodig om die groeiende hoeveelheid data te transporteren. In cijfers betekent dit dat zendmasten geschikt voor 5G rond de 100 Gbps aan moeten kunnen tegen tegelijkertijd extreem lage vertraging, ofwel latency.
Om dat laatste ook mogelijk te maken zullen ook veel meer 5G-masten nodig zijn dan nu met 4G het geval is. En al die masten moeten met glasvezel worden ontsloten en met de huidige glasvezelnetwerken is dat veelal nog niet mogelijk. Om ervoor te zorgen dat de benodigde glasvezelverbinding op tijd worden aangelegd, dient het lokale beleid geharmoniseerd te worden. Het actieplan, aldus Fiber Carrier Association (FCA) en Dutch Data Center Association (DDA), is hiervoor een eerste goede aanzet, maar zal er veel meer moeten gebeuren dan wat het actieplan vermeldt.
Ambitie
Ook vragen FCA en DDA zich af hoe het kabinet de ambitie om alle huishoudens in 2023 te voorzien van een 100-Mbps-internetaansluiting wil realiseren zonder daarvoor concrete plannen op tafel te leggen.
Volgens Andrew van der Haar, directeur van de FCA, is in het plan te lezen dat overheden bij onvoldoende commercieel perspectief voor de uitrol van glasvezel in buitengebieden kunnen overwegen om in te grijpen. Kijkt Van der Haar naar de huidige praktijk dan ziet hij dat dit vrijwel nooit gebeurt omdat bijvoorbeeld de middelen ontbreken of uit angst op de vingers getikt te worden door de EU voor ongeoorloofde staatsteun. ‘Het Rijk zegt zich te gaan inspannen om gemeenten hier beter met kennis bij te ondersteunen, alleen wordt hier geen concrete invulling aan gegeven terwijl 2023 nog maar vijf jaar weg is.’
Zeekabels
FCA en DDA zien ook een probleem in de intercontinentale zeekabels die nodig zijn om data over de wereld te transporteren. Dit houdt verband met de concentratie van internationale datacenters en cloudbedrijven in Nederland. Alle zeekabels die Nederland nu verbinden met de rest van de wereld lopen via het Verenigd Koninkrijk. Een onwenselijke situatie gezien de Brexit, vinden de brancheorganisaties. Ook de snelheid van de data, en dus de kortste verbindingen, staan nu hoog op de agenda van veel wereldwijd opererende multinationals. Recent nog hebben twee Amerikaanse partijen een rechtstreekse zeekabel van de VS naar Spanje aangelegd, en niet naar Nederland.
FCA en DDA stellen dat de plaatsen waar deze zeekabels aan land komen zich zullen ontpoppen als de toekomstige vestigingsplaatsen en knooppunten van het internet en dus van de wereldwijde (kennis)economie. Om de kortst mogelijke verbindingen tot stand te brengen, vestigen bedrijven – waarvan het primaire verdienmodel data is – zich aan de randen van het Europese continent, waaronder dus Nederland. ‘Consumenten voorzien van hoogwaardige breedbandige verbindingen is een goed streven, maar we moeten niet vergeten wat er allemaal voor nodig is om streaming video in de huiskamer te krijgen.’
Voorwaarts
Samengevat zien FCA en DDA het actieplan Digitale Connectiviteit als een goede eerste stap voorwaarts, maar mist het nog balans tussen de mobiele en de vaste connectiviteit die gezamenlijk bepalend zijn voor de mate waarin onze digitale connectiviteit toekomstbestendig is. ‘Een actieplan over connectiviteit dient het volledige landschap te beschrijven met al zijn facetten, anders missen we de boot’, aldus de brancheorganisaties.