Meer dan de helft van de topmensen bij de grootste telco’s ter wereld, ziet op korte termijn geen solide business case voor de invoering van 5G. Dat schrijft het consultancybureau Bain & Company in een nieuw rapport. Het rapport wil de bedrijven aanzetten om sneller werk te maken van de invoering van 5G.
‘Why the 5G Pessimists Are Wrong’, dat is de niet mis te verstane titel van een onderzoek van Bain & Company. Het consultancybureau legt de vinger op drie veel voorkomende redenen waarom telecomoperatoren aarzelen met het invoeren van 5G.
De eerste is dat ze denken dat er op korte termijn geen solide business case is voor 5G. Waarom moet er nu al in geïnvesteerd worden als de technologie nog jaren verwijderd is, is de teneur, bijvoorbeeld voor VR of autonome auto’s. De denkfout zit hem hier in dat operatoren geen ‘blockbuster’-toepassingen nodig hebben om geld in 5G te stoppen, meent Bain & Company. 5G brengt al verbeteringen mee voor bestaande use cases: competitieve differentiatie, een oplossing voor de overbevolkte 4G-kanalen en een potentiële vervanger van de vaste lijn.
Een tweede reden waarom er met 5G geaarzeld wordt, is dat te technologie enorme investeringen vereist. Bain & Company ziet hier verschillende denkfouten. De eerste is de aanname dat er meteen een overlappende deken van 5G-antennes geplaatst moet worden. Alle 5G-smartphones zullen naadloos op 4G kunnen overschakelen. Bovendien hebben de meeste operatoren al voldoende densiteit in steden om 5G aan te bieden via 3.5Ghz en zelfs het mmWave-spectrum. 5G-investeringen mogen ook niet enkel op zich bekeken worden. De upgrade zal ook voordelen meebrengen voor alle netwerkonderdelen. Tot slot slagen veel operatoren er niet in om in te schatten hoe 4G en 5G samen zullen bestaan op hetzelfde spectrum met dezelfde node-apparatuur.
De laatste reden is dat het voornaamste motief om in 5G te investeren een kostenreductie is en geen omzetverbetering. Sommige bronnen in de industrie schatten dat de combinatie van 5G en de digitale transformatie de capex-naar-omzet-ratio verlaagd van 15 naar 10 procent in vijf jaar. 5G zal operatoren inderdaad efficiënter laten werken, maar investeren enkel om de efficiëntie op te krikken is fout. De meest succesvolle operatoren zullen een 5G-netwerk bouwen en de cash die dit genereert investeren in 5G use cases die een hoge opbrengst opleveren, zegt Bain & Company.
Zoals in veel commentaren wordt aangegeven is het de vraag of 5g bij het grote publiek echt snel gaat landen. We moeten niet vergeten dat we waarschijnlijk weer een klassieke strijd gaan krijgen tussen 5g en fiber zoals dat ooit was met video 2000, betamax en vhs en met de verschillende typen DVD en laserdiscs.
Ook nu zal dat waarschijnlijk de inzet worden welke het beste in de marketing wordt gehangen, maar of dat ook het technisch beste systeem is, is waarschijnlijk te betwijfelen