Schipbelader en offshorer Jumbo Maritime zocht een efficiëntere manier om informatie op het dek te projecteren voor het plaatsen van zware en grote objecten. Samen met de developers en consultants van ETTU en de business innovators van Friday Out Of The Box is hiervoor een project gestart. Mixed reality met behulp van de Microsoft HoloLens wordt ingezet om het deckmarking-proces te versnellen en te verbeteren. Voor de redactie van Computable reden om het project ‘HoloLens voor Deckmarking’ van Jumbo Maritime, ETTU en Friday Out Of The Box te nomineren voor de Computable Awards 2018 in de categorie Partnerproject van het Jaar.
De engineer kan met de HoloLens direct de technische tekening met de juiste bevestigingspunten op het dek zien en deze markeren. Het visuele proces zorgt ervoor dat eventuele obstakels direct herkend kunnen worden. Bovendien kunnen bevestigingspunten sneller geplaatst worden, waardoor het schip niet onnodig stil hoeft te liggen. Voor de plaatsing van de lading is het cruciaal dat tot één centimeter nauwkeurig de lading wordt geplaatst. De HoloLens werkt het beste op minder dan drie meter, maar de ladingen zijn natuurlijk vele malen groter. Hiervoor is de Billy Jean-methode ontwikkeld waarmee al lopend de stukken tekening rond de voeten verschijnen.
Met de applicatie voor deckmarking wordt het laadproces enorm verkort en kosten bespaard. Het stil liggen van een schip waarbij geen werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden brengt hoge kosten met zich mee. Daarnaast wordt de kans dat er fouten gemaakt worden bij het plaatsen van de lading verkleind. Er is nooit eerder een applicatie ontwikkeld voor deckmarking. De bijkomende nauwkeurigheid waarin de applicatie een technische tekening op een oppervlak projecteert is op de grenzen van de bestaande techniek. Dit maakt de software uniek. Daarom heeft Jumbo Maritime hier ook een patent voor aangevraagd.