Het omstreden aanbestedingstraject rond de it-uitbesteding van de stad Groningen loopt op z'n eind. Nog voor de start van het zomerreces wil het gemeentebestuur bekendmaken wie het miljoenencontract in de wacht sleept. Het gaat tussen Fujitsu en KPN, al wil de gemeente dat niet bevestigen.
De aanbesteding, die begin 2017 startte, betreft het uitbesteden van ict-diensten voor digitale werkplekken, applicatiebeheer, netwerk en telefonie, de hosting en gebruikersondersteuning. Het gaat om een zesjarig contract met een geschatte waarde van 66 miljoen euro. De geselecteerde it-partner zou vanaf april 2018 aan de slag gaan, maar dat wordt dus deze zomer.
Het plan ondervond veel kritiek. Ondanks zorgen bij de oppositie, boos personeel en een kritische ondernemingsraad hamerde het college van B&W de aanbesteding er door. Volgens B&W levert de outsourcing zo’n 4,5 miljoen euro per jaar op en zou het bovendien een betere ict-kwaliteit en meer ruimte voor innovatie opleveren.
Volgens diverse bronnen zijn in de aanbesteding Fujitsu en KPN overgebleven als de twee finalisten die strijden om de opdracht. KPN lijkt daarbij de beste papieren te hebben omdat het bedrijf het Overheidsdatacenter (ODC) Noord runt waaraan de gemeente Groningen ook deelneemt.
De gemeente wil de twee finalisten niet bevestigen. Volgens een voorlichter bevindt de aanbestedingsprocedure in de afrondende fase. ‘Op het moment van de voorlopige gunning, kunnen we concreet meer zeggen over het vervolg. We verwachten nog voor de start van het zomerreces naar buiten te kunnen komen met nieuws hierover. Het gaat om een forse opdracht die we uitbesteden en dat willen we (juridisch) zorgvuldig uitvoeren.’
Baan kwijt
Door de uitbesteding van een groot deel van de it-taken verliezen naar schatting 65 medewerkers hun baan bij de gemeente. Voor hen is een sociaal plan opgesteld én begeleiding naar nieuw werk. Onduidelijk is hoeveel ict’ers inmiddels een andere baan hebben gevonden.
Uit de voortgangsrapportage van de gemeente eind juni blijkt dat er in 2017 een reorganisatievoorziening van 2,2 miljoen euro is opgenomen. Ook wordt gemeld dat er vanwege het vertrek van medewerkers er extra geld is uitgegeven aan inhuur. De gemeente, die vaststelt dat de outsourcing ‘wel heel veel capaciteit van de organisatie vraagt’, houdt er dan ook rekening mee dat de project- en transitiekosten hoger zullen uitvallen. Pas als de aanbestedingsprocedure is afgerond volgt een betrouwbaarder inschatting.
Altijd dezelfde argumentatie, kostenreducering en innovatie. Ik hoor graag over 2 jaar of de 4,5 miljoen per jaar gehaald is. Ik hoop dat ze zelf ook kennis in huis houden aangezien de innovatie vanuit de organisatie zelf moet worden aangedragen, de leverancier kan dit met technische oplossingen ondersteunen.
@Jerry Ik denk niet dat die kostenwinst gehaald gaat worden als ik het stuk lees. Ik lees al dat men meer aan inhuur kwijt is ter vervanging van vertrokken medewerkers en de ‘project en transitiekosten’ ook hoger zullen uitvallen. Er zijn al eerder artikelen verschenen over de uitbesteding van ict door de gemeente Groningen, daar werd je niet vrolijk. Het zou en moest gebeuren, door een nieuwe raad besloten. Er werd een bureau ingehuurd om hier advies over te geven, een bureau gespecialiseerd in outsourcing. Dan weet je de uitkomst eigenlijk al. En wat je zegt, kostenreductie en innovatie zijn de aangevoerde redenen. Het eerste is al twijfelachtig. Zeer deprimerend.
Tja, dit voelt als het volgende dreigende overheidsdebacle op IT-gebied… Ooit was outsourcen/offshoren van IT afdelingen helemaal ‘hot’ en leverde een stroom van onverstaanbaar Pakistaans/Engels brabbelende helpdeskmedewerkers op, waarna al vlot de eerste bedrijven weer op hun schreden terugkeerden. Daarna was er de massale vlucht naar de cloud die – gesteund en gevoed door IT-leveranciers die hun producten alleen nog via een SaaS-model wensten te leveren – nog steeds gaande is.
Als ik de motivering voor deze drastische ingreep zo lees, dan ben ik bang dat het probleem bij de Groningers vooral ligt in vastgeroeste IT’ers die te weinig veranderingsbereid zijn. Maar of je dat oplost door de hele IT nou maar meteen over de schutting te gooien, dat waag ik te betwijfelen. Outsourcen dwingt vaak toch tot ‘standaardisatie’ en ‘eenheidsworst’. Zelden biedt het wezenlijke ruimte voor innovatie en progressie… ‘Start u de PC nog maar een keer opnieuw’ – advisering: 1 ticket a zoveel euro… Dat werkt bepaald niet motiverend en stimulerend voor het initiëren van veranderingsprocessen…