Mede onder invloed van de nieuwe privacywetgeving maken steeds meer bedrijven en organisaties mobile device management (mdm) standaard onderdeel van hun ict-beleid. Dit blijkt uit onderzoek van Computer Profile onder bijna vijfduizend beslissers van Nederlandse organisaties met meer dan vijftig medewerkers die zijn ondervraagd.
Steeds meer bedrijven gebruiken speciale softwareoplossingen voor het beheer van hun mobiele apparaten die binnen de organisatie in omloop zijn (mobile device management, mdm). Vrijwel alle sectoren laten een stijging zien in het gebruik van mdm-software in vergelijking met de jaren ervoor: van 16 procent in 2016 naar 27 procent nu.
Binnen de gezondheidszorg en het onderwijs is zelfs sprake van meer dan een verdubbeling ten opzichte van twee jaar geleden. Bij overheidsorganisaties is de penetratiegraad van mdm-software met 53 procent verreweg het hoogst.
Alleen de sectoren constructie en transport vertonen een lichte daling. De reden hiervoor kan zijn dat deze sectoren te maken hebben met een enorme hoogconjunctuur, waardoor de it-afdeling zich volledig richt op het voldoen aan de vraag vanuit de markt.
Markt in beweging
De markt van mdm-software is nog volop in beweging, met veel verschillende aanbieders die hun marktaandeel flink zien stijgen of fors zien dalen. Koplopers zijn vooralsnog Mobileiron en VMware Airwatch. Hun aandeel is echter teruggelopen. Zo ging Mobileiron van 32 procent in 2016 naar 23 procent nu en VMware ging over dezelfde periode van 20,1 naar 18 procent.
Microsoft Intune en Blackberry Good winnen juist aanzienlijk terrein. Microsoft ging van 0,5 procent in 2016 naar 10,1 procent nu en BlackBerry van 5,2 procent in 2016 naar 9,2 procent nu. Citrix Xenmobile komt ook in de top-5 voor, met een aandeel van 9,6 procent.
Apple ziet als nummer 6 zijn marktaandeel weer teruggelopen van 7,8 procent in 2016 naar 4,4 procent nu. Andere leveranciers zijn Cisco Meraki (3,8 procent), IBM MaaS360 (3,4 procent), Samsung Knox (2,9 procent), Sophos (2,5 procent) en Into (2,3 procent).
Zakelijke smartphonemarkt
Als het gaat om de zakelijke smartphonemarkt, lijkt de koek een stuk meer verdeeld. Apple en Samsung maken al enkele jaren samen de dienst uit. Noemenswaardig is het feit dat het marktaandeel van Samsung (48,7 procent) dit jaar voor het eerst het marktaandeel van Apple (44,5 procent) overstijgt.
Microsoft/Nokia (tot vorig jaar had Microsoft alle smartphone-activiteiten overgenomen van Nokia. Dit jaar is Nokia een zelfstandig label en opgenomen in de analyse als afzonderlijke fabrikant) lijkt daarentegen definitief afgehaakt. In 2016 haalde Microsoft met 20,5 nog zijn hoogste marktaandeel in de zakelijke smartphone markt, inmiddels is dat teruggelopen via 15,5 procent afgelopen jaar naar 3,9 procent nu.
Van de andere spelers in de markt is Huawei het enige smartphonemerk dat zijn aandeel nog iets zag stijgen naar 1,5 procent. De overige merken zien hun aandeel onder de procent zakken (HTC 0,6 procent, Motorola 0,5 procent, Blackberry 0,1 procent) en lijken daarmee van het toneel te verdwijnen.
Mobiele operating systemen
Wat betreft de besturingssystemen van zakelijke smartphones laat de markt een beeld zien dat gelijke tred houdt met de positie van de verschillende smartphonefabrikanten. Google Android (50 procent) en Apple iOS (46 procent) verdelen de markt, terwijl de penetratiegraad van Windows-besturingssystemen in navolging van eerder al Blackberry en Symbian nagenoeg tot nul is gereduceerd.