Cloud is een van de belangrijkste technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren en zal nog lang bovenaan de it-agenda blijven staan. Steeds meer channelbedrijven – in alle soorten en maten – erkennen en herkennen de veelzijdige mogelijkheden die clouddienstverlening kan bieden, van cloudhosting en distaster recovery (dr) tot cloudbased back-up.
Het belangrijkste bij de keuze voor een cloudleverancier is de manier waarop de kwaliteiten van een channelpartner worden versterkt. Hierdoor is het mogelijk optimaal gebruik te maken van de cloud en zo succes en groei te stimuleren. Maar waar moet je op letten bij de keuze voor een cloudleverancier? Ik geef vijf belangrijke factoren die een rol spelen bij deze keuze.
1. Ervaring en footprint
Hoe lang is de cloudleverancier al actief in de industrie en wat is zijn expertise? Cloud computing is inmiddels meer dan tien jaar oud en cloudleveranciers van het eerste uur hebben een schat aan ervaring opgedaan. Let hierbij ook op de (wereldwijde) footprint van een leverancier. Datasoevereiniteit is een prioriteit voor organisaties bij het kiezen van de juiste cloud. Een wereldwijde datacenter footprint is hierbij essentieel. Zoek een cloudleverancier die de workload van klanten kan beheren en back-up en dr-faciliteiten op de juiste plekken biedt.
2. Veelzijdig aanbod
Welke diensten van de cloudleverancier versterken het productportfolio van de channelpartner? Er is veel vraag naar cloudbased back-up en dr-oplossingen en organisaties hebben er baat bij om samen te werken met cloudleveranciers die vooroplopen in dit gebied. Voor managed service providers is het een belangrijke overweging of een cloudleverancier in staat is om alle clouddiensten, zoals DRaaS, IaaS en back-up, voor klanten te monitoren en te beheren. Het aanbod bestaat idealiter uit toepassingen die het beheer van betalingen, prestaties, beveiliging, compliance, testen en rapportage vereenvoudigen.
3. Dienstverlening op maat
Een belangrijke factor voor succes is het serviceniveau dat aan klanten kan worden geboden. Zoek daarom een cloudleverancier die hierin kan ondersteunen. Kijk daarnaast of het mogelijk is om diensten op te schalen indien nodig. Bepaal vervolgens wat voor supportniveau klanten nodig hebben en kies een cloudleverancier die hieraan kan voldoen. Het is tevens interessant om na te gaan waar de support van de cloudleverancier fysiek is gesitueerd en of ze kunnen helpen bij een supportplan. Uiteindelijk moet er vertrouwen zijn dat een cloudleverancier een toegewijde partner is in de gehele levenscyclus van klanten – van sales tot implementatie tot lopende processen.
4. Kosten en flexibiliteit
Is het kostenmodel duidelijk en aan te passen? Er ligt steeds meer focus op de kosteneffectiviteit van de cloud en daarom willen channelpartners geen kosten in rekening brengen bij hun klanten voor diensten die niet worden afgenomen. Het is daarom van belang om een cloudleverancier te hebben die flexibel genoeg is om zich aan te passen aan de behoeften van de channelpartner en diens klanten en zijn aanbod en kosten daarop kan afstemmen.
5. Beveiliging en compliance
Cloudbeveiliging en compliance zijn de belangrijkste prioriteiten in een cloudomgeving. Het is daarom essentieel om te kiezen voor een cloudleverancier die zowel de compliance-eisen van het bedrijf als die van de klanten ondersteunt. Om bedrijven te helpen bij hun verdediging tegen cyberaanvallen moeten cloudleveranciers geavanceerde beveiligingsfeatures in hun platform geïntegreerd hebben.
Rudy Arts, regional sales executive bij Iland