Tien inspectieauto’s van de provincie Brabant zijn uitgerust met een camera om de 560 kilometer provinciale weg in Brabant nauwkeurig te scannen. Dat gebeurt in het kader van de verkenning ‘Talking Maps’, dat de opgenomen data direct verwerkt in een high definition (hd)-kaart die actuele informatie bevat voor zelfrijdende auto’s. Voor een groep van dertien Computable-experts reden om de digitale transformatie ‘Talking Maps’ van provincie Noord-Brabant, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, AND en V-tron te nomineren voor de Computable Awards 2018 in de categorie Digitale Transformatie van het Jaar.
Doel van de proef is ervaren of inspectievoertuigen inderdaad als sensor kunnen dienen, hoe snel zij voldoende data verzamelen voor een goede kaart en of die kaart ook kan helpen bij het efficiënt beheren van de wegen. Zelfrijdende auto’s zijn uitgerust met voertuigsensoren die continue informatie over de weg nodig hebben. Op basis van deze data weet de auto waar die zich bevindt, hoe die moet rijden en moet reageren in het verkeer. De provincie Noord-Brabant wil de komst van de zelfrijdende auto mogelijk maken en liefst ook versnellen. Met de informatie op de kaarten kan een zelfrijdende auto bijvoorbeeld ook bij mist precies weten hoe de omgeving eruit ziet.
Tot op heden was het verzamelen van dergelijke weginformatie en het vertalen van de data in de kaarten een tijdrovend en complex proces. Met deze techniek detecteert en interpreteert de camera vanuit de inspectie-auto alles wat het tegenkomt: verkeersborden, wegmarkering, snelheidsbeperkingen, aantal rijstroken, zebrapaden, putdeksels en andere objecten op de wegen. Die informatie wordt door AND direct vertaald in hd-kaarten waardoor de informatievoorziening sneller en veel gedetailleerder wordt. De verkenning met de hd-kaarten verloopt in meerdere fasen. Eerst worden de belijning en de verkeersborden nauwkeurig in kaart gebracht. Later volgt mogelijk andere weginformatie. De camera registreert alleen informatie over de weg. Er worden geen kentekens of andere weggebruikers gescand zodat de privacy van anderen niet in gevaar komt.