De doe- en spaaractie 'Tech is te gek!' die supermarktketen Albert Heijn de afgelopen weken samen met wetenschapsmuseum Nemo organiseerde, leverde ruim 2,6 miljoen geprogrammeerde techie-robots op. In het kader van deze actie konden kinderen via de speciale app en spaarplaatjes met augmented reality hun robot Techie in allerlei digitale vormen tot leven wekken.
Volgens een woordvoerster van AH stond de teller in de laatste week van de actie ‘Tech is te gek!’ op zo’n 250.000 unieke gedownloade robotontwerp-spellen met ruim 2,6 miljoen geprogrammeerde techie-robots. De gemiddelde speeltijd bedroeg per keer ruim negen minuten.
De supermarkt organiseerde de actie, die liep van eind mei tot begin juli, in samenwerking met Nemo Science Museum uit Amsterdam. Doel ervan was om kinderen op een leuke en laagdrempelige manier kennis te laten maken met technologie, wetenschap en programmeren.
Het concept van de actie ‘Tech is te gek! en de ontwikkeling van de app is ontwikkeld door het virtual en augmented reality-bureau &Samhoud Media en zijn gamification-onderdeel Ranj. Vanuit Nemo is het inhoud voor het boek, de tech-plaatjes en de doe-activiteiten geleverd.
Sticker met weetjes
Bij de Appie konden vier weken lang 160 tech-plakkers worden gespaard via het boodschappen doen. De plaatjes variëren van stickers met interessante weetjes over technologie en wetenschap en doe-plaatjes met thuisexperimenten – waaronder geurstickers – tot aan augmented reality (ar)-plaatjes waarmee kinderen leren programmeren. In het bijbehorende verzamelalbum staat nog meer aanvullende informatie, ingedeeld naar de thema’s beweging, chemie, elektriciteit, geluid, meteorologie, licht, materialen, water, kracht, energie, zintuigen, magneten, gebouwen en constructies, lucht én slimme machines (lees: computers).
Onder het kopje ‘slimme machines’ konden er plaatjes worden gespaard over bijvoorbeeld het computerbrein, de zelfrijdende auto, de bezorg-drone, de muziekcomputer, programmeren en de Colossus Mark I (de Britse code-kraak-computer uit de Tweede Wereldoorlog).
Bij de andere thema’s kwamen it-onderwerpen en -gadgets langs als wifi-tracking, een telefoonjurk, een t-shirt met zonnepanelen voor lopend opladen van je smartphone, een 3D geprinte brug en een slim telefoonscherm uitgerust met een materiaal waar je een barst uit kan drukken. Een apart thema ging over computers.
Codeblokken verslepen
In combinatie met de gratis AH Tech-app konden kinderen hun eigen ar-Techie programmeren. Door codeblokken te verslepen, toe te voegen of te verwijderen is deze digitale robot te veranderen in een filmster, breakdancer of tovenaar. Plaatjes, selfies en filmpjes zijn te delen met vrienden. Volgens de supermarkt leren kinderen zo spelenderwijs de basisprincipes van programmeren en ontdekken ze dat veel dingen om ons heen door computers zijn aangestuurd.
Nemo Science Museum organiseerde tijdens de actieperiode aanvullende activiteiten, waarbij kinderen onder meer allerlei proeven konden doen. Voor het basisonderwijs is door Nemo en stichting FutureNL, die ook techniek onder kinderen stimuleert, verdiepend lesmateriaal ontwikkeld bij de plaatjes waardoor ook scholen met de inhoud aan de slag kunnen.
Stickers over?
Computable heeft zijn verzamelalbum nog niet helemaal compleet. Stickers over? Stuur ze dan graag naar Redactie Computable, Postbus 8500, 3503 RM Utrecht