Gerhard van der Bijl is chief digital officer en chief information officer bij Royal FloraHolland. Wie wil zien wat een digitale transformatie in de praktijk betekent, ontmoet in Royal FloraHolland een treffend voorbeeld. De bloemenveiling heeft in ruim een jaar tijd haar organisatie, zowel business als it, anders ingericht en fors geïnvesteerd in digitale vernieuwingen. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2018 reden om Gerhard van der Bijl te nomineren in de categorie CxO van het Jaar.
Voor zijn start bij Royal FloraHolland heeft Van der Bijl onder andere gewerkt bij Koninklijke Auping, Reed Elsevier en Wehkamp. Altijd in rollen waarbij hij gewerkt heeft aan het digitaliseren van ‘business to business’- en ‘business to consumer’- bedrijfsmodellen. Van der Bijl heeft bedrijfskundige informatica gestudeerd en daarna een mba (master of business administratie)-opleiding gevolgd. Hij sleepte vorig jaar de ‘Digital Transformers Award 2017’ in de wacht. Dat is een prijs voor digitale vernieuwers in het bedrijfsleven. Op 6 november 2017 is Floriday geïntroduceerd, een nieuw platform voor de sierteeltsector. De urgentie is groot volgens Van der Bijl. ‘Veranderen we niet, dan worden we ingehaald door de online-wereld.’
Inmiddels ligt er een ‘Digital First’-strategie, waarbij het digitaal platform Floriday leidend is, aangevuld met financiële en logistieke diensten. Er wordt hierbij intensief samengewerkt met kwekers en klanten. Van der Bijl heeft voor Royal FloraHolland iets ontwikkeld waar de sector aan toe is. Een fancy, digitale veiling optuigen is echter geen doel op zich. Als kwekers er niet op aanbieden, heeft het voor klanten geen zin om er gebruik van te maken. De huidige marktplaats heeft nog een belangrijke functie in de sector. Die is omgezet naar een nieuw digitaal platform en dat is met beleid gedaan.