Nederland heeft de hoogste supermarktdichtheid ter wereld. Toch zag Picnic kans een plek op deze markt te veroveren. Niet als supermarkt, maar als technologiebedrijf. Het is eigenlijk de moderne versie van de SRV-man: een technologiebedrijf dat opereert als voedsellogistiek bedrijf. Cto Daniel Gebler is verantwoordelijk voor deze digitale revolutie bij het bedrijf. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2018 reden om hem te nomineren in de categorie CxO van het Jaar.
Picnic bestaat uit ruim 150 vaste man in het kernteam, waarvan vijftig developers die werken aan het verbeteren van de boodschappen-app, supplychain en datasystemen. Daarnaast zijn ruim tweeduizend operationele medewerkers in dienst die de boodschappen in het magazijn verzamelen of met zelf ontwikkelde elektrische autootjes naar de klanten brengen. Picnic zit midden in een overgang van mobile first-strategie naar meer gebruik van kunstmatige intelligentie. Daniel Gebler is hierin de centrale spil.
Daniel Gebler kwam in 2001 hij al naar Amsterdam voor een master Logica aan het Institute for Logic, Language en Computation. Via Fredhopper (een eerdere startup van de oprichters van Picnic) kwam hij, in de tijd dat hij promoveerde, in contact met de oprichters van Picnic. Ze brainstormden en bouwden aan een e-commerce-concept in een markt waarin de online-penetratie laag is: de supermarktbranche. Er werd drie jaar gewerkt aan het opbouwen van het bedrijf, het zelf programmeren van alle software waaronder die van de app, het inrichten van de supplychain en het opbouwen van het magazijn en de bijbehorende elektronische bezorgauto’s. In 2015 ging Picnic in Amersfoort van start met een ‘minimum viable product’ en bouwde dat over de afgelopen jaren uit naar een klantenbestand van ruim 150.000 klanten en een geschatte jaaromzet aan het einde van 2018 van tweehonderd miljoen euro. In april 2018 startte Picnic ook in Duitsland in een drietal steden. In maart 2017 investeerden vier Nederlandse familiebedrijven honderd miljoen euro in de online supermarkt.