Specialist in geo-ict en ruimtelijke informatievoorziening Geodan zet voor de visualisatie van stadsontwikkeling steeds vaker digital twins in. Dat zijn 3D-kopieën van een stadsdeel of wijk, waarin de impact van toekomstplannen wordt gevisualiseerd. Om jongeren meer te betrekken bij stadsontwikkeling en verduurzaming is ook Ecocraft, een variant op Minecraft gelanceerd. De VN heeft dat spel opgenomen in zijn onderwijs- en burgerparticipatieprogramma voor duurzaamheid.
De nieuwe tools zijn gelanceerd tijdens de conferentie ‘Livable Smart Cities by Design’, die Geodan samen met de Johan Cruijff Arena en de gemeente Amsterdam in organiseerde in het kader van het WeMakeTheCity-festival. Tijdens dat evenement op 23 juni 2018 werden de oplossingen getoond voor publiek.
Geodan bouwt op basis van openbare data een digitale kopie van de stad. Het maakt onder meer gebruik van de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) en het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN). De 3D-omgeving is virtueel te bezoeken. Het idee erachter is dat betrokkenen zo een beter inzicht krijgen in de gevolgen van beslissingen over ruimtelijke ordening. Bovendien is volgens de makers de beleving vele mate groter doordat betrokkenen in 3D door de straten van het nieuw ontwerp kunnen lopen. Dat moet een ander gevoel oproepen dan nu vaak bij een foto op een inspraakbijeenkomst of het bekijken van een maquette, het geval is.
Geodan: ‘In de digital twin kan de impact van allerlei processen en toekomstplannen met behulp van slimme modellen worden berekend en gevisualiseerd. Zo kunnen we van te voren ervaren hoe verschillende scenario’s eruit zullen zien en wat de gevolgen van verschillende processen zullen zijn.’ Het gaat bijvoorbeeld om vragen over de impact van het plaatsen van een woontoren op de omgeving. Of de vraag welke gevolgen het omleggen van een weg heeft op de doorstroming. Volgens de makers helpt de digitale tweeling de inwoners van de stad en de mensen die daarover moeten beslissen om sneller verschillende processen te overzien en te begrijpen, en beter met elkaar te overleggen. Geodan benadrukt dat het idee van digital twins op zich niet nieuw is, maar dat deze voorheen vooral werden toegepast op enkele objecten. Het toepassen op een stadsdeel of wijk biedt volgens het bedrijf allerlei nieuwe mogelijkheden.
Ecocraft
Om ook kinderen meer te betrekken bij de stad waarin ze leven, is Ecocraft ontwikkeld. Dat op de omgeving van Minecraft gebaseerde spel is een visueel eenvoudige digital twin die kan worden ingezet om kinderen mee te laten denken over de inrichting van hun omgeving. Schoolkinderen in de Amserdamse wijk IJburg (fase 2) bouwden in die wereld bijvoorbeeld verschillende mogelijkheden voor de inrichting van het braakliggende gebied rond hun school.
Geodan: ´Voeg je daar data van onder andere energie, mobiliteit en populatie aan toe, dan ontstaat er een digitale omgeving waarin de impact van plannen op de stad direct zichtbaar worden.´ Zo zijn volgens de leverancier alle openbare Nederlandse energiegegevens beschikbaar in Ecocraft. ´Dat maakt het voor kinderen mogelijk om mee te denken en oplossingen voor de energietransitie te bedenken. Bijvoorbeeld: Hoeveel zonnepanelen moet je in een straat plaatsen om aan de lokale vraag naar energie te voldoen? Of is het goedkoper om voor de hele wijk een windmolen neer te zetten? Het resultaat van de gekozen maatregelen wordt direct doorgerekend.´
VN
Tijdens het Livable Smart Cities by Design-event tekenden Jan Dusik, Europees directeur van het United Nations Environmental Program (UNEP), en Stichting EduGIS een memorandum van overeenstemming. Daarin hebben zij afgesproken dat beide organisaties zich inspannen om steeds meer gegevens te delen die nodig zijn om de wereld te kunnen verduurzamen. Deze worden openbaar toegankelijk gemaakt en aan Ecocraft gekoppeld.