Dit verbaast niemand: de smartphone als sleutel om de auto te ontgrendelen en een stukje mee te rijden. Weg met die dingen van metaal, semi-afstandsbedieningen in uw broekzak of pasjesvormige bluetoothafstandsopeners, of hoe je ze ook noemen wil. Bijzonder is in dit geval dat Samsung een groep autofabrikanten én Apple zover heeft gekregen na te denken over een standaard. Gaat dat lukken en hoe lang nog?
Het systeem heet Digital Key en werkt op basis van near field communication (nfc). In het consortium met de naam Car Connectivity zitten naast Samsung en Apple ook andere electronicaboeren, zoals LG en Panasonic. Van de in totaal meer dan zeventig aangesloten bedrijven zijn automerken als BMW, General Motors, Volkswagen en Hyundai.
Maar het systeem moet breder gebruikt gaan worden als het aan het consortium ligt: ook uw hotelkamer kan binnenkort gewoon geopend worden met uw mobiel (misschien kunt u de token wel delen…).
Al met al een indrukwekkende groep fabrikanten die – eindelijk – eens bezig zijn met z’n allen voor een gedeeld doel: fragmentatie tegengaan! Het geheel werkt met een Secure Element, maar verder is het nog niet helemaal duidelijk. Het doel is dat begin 2019 een werkend authenticatieprotocol gepresenteerd wordt, versie 2.0.
Wat denkt u, hoe lang nog voor het ook daadwerkelijk bij de normale mens is?
Wist u dat Apple onlangs een zeer verregaande overeenkomst met de Chinese overheid heeft afgesloten waarbij het hele iCloud gebeuren van Apple in China wordt vastgelegd inclusief (indien u een of meerdere Apple- apparaten heeft) uw gegevens. Daarnaast heeft de Chinese overheid ook de beschikking over de beveiligingssleutels waarmee deze informatie versleuteld is. Dat is misschien iets om bij stil te staan.
In de securitywereld is het vrij normaal om voor een strategie te kiezen waarbij risico gespreid wordt. In dat opzicht is het bundelen van risico’s in een apparaat tactisch niet slim te noemen. Dat commerciële partijen daar geen bezwaar tegen hebben zou ik zorgwekkend noemen.