Boon Edam, wereldwijd leverancier van draaideuren en beveiligde toegangsproducten, gaat samenwerken met Huawei. Het ruim 144 jaar oude bedrijf uit Noord-Holland wil geavanceerde entreeoplossingen bieden waarbij gebruik wordt gemaakt van gezichtsherkenning. Boon Edam ziet dit als een wereldwijde trend waarbij de Aziatische markt voorop loopt in de acceptatie van biometrische toegangscontrole.
Huawei ondersteunt daarbij de applicaties en bouwt de platformen. Aan eindproducten en –diensten waagt men zich niet. De levering daarvan blijft voorbehouden aan de partner. Priscilla van de Pol, service sales director bij Huawei, benadrukt het open karakter van deze platformen. De partners zijn niet gebonden aan één bepaalde techniek.
Chinese markt
Zowel Huawei als Boon Edam hebben een sterke positie op de Chinese markt. Ze verwachten met name daar te profiteren van het samenwerkingsverband. De kennis die Huawei heeft op het gebied van IoT sluit goed aan op de behoefte van Boon Edam. Klanten kiezen volgens de leverancier namelijk steeds vaker voor entreesystemen waar een IoT-platform achter zit.
Bij de herkenning van gezichten speelt kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol. De meeste klanten wensen in de toekomst identificatie door middel van gezichtsherkenning. Die technologie werkt snel, is klantvriendelijk en veilig, stelt het bedrijf. Volgens de samenwerkende bedrijven speelt mee dat de consument meer en meer gebruik maakt van gezichtsherkenning op zijn smartphone en versnelt die ontwikkeling de acceptatie.
‘Alles is duidelijk en transparant. Vergelijking met iemands pasfoto is voldoende om een persoon te identificeren. Niet alleen van de eigen werknemers maar ook van gasten zijn de profielen in een database te stoppen. De techniek is zelflerend (AI). Het systeem gaat mensen steeds sneller herkennen. Met het beter worden van de techniek zijn ook meerdere mensen tegelijk te herkennen. Dit bevordert de doorstroom’, aldus de leverancier.
Kantoren
Meer intelligente entreesystemen zijn Boon Edam’s antwoord op de trend van verzamelgebouwen, kantoren die door werknemers van verschillende bedrijven worden gebruikt. Deze toepassing wordt ook gevraagd bij kantoorgebouwen waarbij een open en gastvrije, maar toch beveiligde, entree beleving is gewenst. Ook flexibele huisvesting stelt beveiligers voor een uitdaging.
Kantooromgevingen vormen voor Boon Edam de grootste markt. Maar ook eigenaren van hotels en overheidsgebouwen zijn klant. De gastvrijheid moet daarbij op hoog niveau liggen zonder dat dit ten koste gaat van de beveiliging. Een aparte markt is die van entreesystemen op luchthavens. De integratie van software vormt daarbij een grote uitdaging. Huawei is via haar Smart Airport-oplossing op verschillende luchthavens actief.