Artie Debidien start haar carrière in de economische wereld als hr-manager. Hier traint ze it’ers en wordt haar affiniteit voor it aangewakkerd. Ze voelt de drang om zich als vrouw in it te bewijzen en volgt diverse it-opleidingen en vervult diverse it-functies bij voornamelijk banken en verzekeraars. Wat centraal staat in haar carrière is om te veranderen, verbeteren van binnenuit. Dat noemt ze 'intrapreneurship'. Sinds augustus 2015 is zij cio van zakenbank NIBC Bank.
Debidien komt op jonge leeftijd al in aanraking met computers en automatisering. Dit doordat haar vader bij het ministerie werkt en fiscaal vrij computers kocht. ‘Thuis stonden de nieuwste modellen computers. Op de middelbare school was ik hier veel mee bezig. Zo schreef ik software en haalde computers graag uit elkaar voor upgrades. Dat deed ik samen met mijn broer, die inmiddels ook softwareontwikkelaar is geworden. Tja, in die tijd werd je als saai of nerdy gezien als je met computers kon omgaan. Het was dus niet iets om op het schoolplein over op te scheppen en er waren niet zoveel studiemogelijkheden toen. Leren deden we eigenlijk in de praktijk.’
Programmeren en automatiseren
Dat is de reden om na het behalen van haar Mavo-diploma in de richting economie door te stromen naar het middelbaar economisch en administratief onderwijs (Meao). Ook hier wordt haar it-kennis gevoed. Zo krijgt ze les in programmeren en automatiseren. De studente richt echter haal pijlen op een hr-baan en start als hr-manager bij Polydesign, een detacheerder voor ingenieurs, wat al snel in handen komt Randstad. Tegelijkertijd volgt ze een post hbo hr-opleiding.
‘Als hr-manager startte ik met wijzigingen in dossiers, maar begeleidde ook reorganisaties en ontslagen. Dit deed ik voor de dochterondernemingen van Randstad. Daarnaast hielp ik al mijn collega’s met it-problemen, zoals een niet-werkende printer. Maar ook wanneer een nieuwe versie van WordPerfect werd uitgebracht, leerde ik mijn collega’s hoe zij hiermee moesten werken. Ik voerde dus it-taken uit, maar had er geen baan in. Dit terwijl dat veel meer verdiende dan een hr-baan’, lacht ze.
Microsoft Certified Systems Engineer
Na bijna vier jaar wisselt ze van werkgever en kiest ze voor EMS Chiara, een marketingbedrijf voor it-bedrijven als Microsoft, HP en IBM. Hier geeft ze als hr-manager training aan it’ers. Daarna wordt ze als it-consultant gedetacheerd bij Delta Lloyd Bank. ‘Ik wilde aan de buitenwereld bewijzen dat ik als jonge vrouw wel degelijk over it-kennis en -ervaring beschik. Daarom startte ik in 1998 de eenjarige opleiding Microsoft Certified Systems Engineer. Op dat moment waren er in Nederland nog niet zoveel professionals volledig gecertificeerd en het aandeel vrouwen was nog veel minder. Daarna heb ik nog diverse trainingen voor netwerkbeheer en routerconfiguratie gevolgd. De stof was super droog, maar ik vond het heel leuk om ‘anders’ te zijn en me tussen ict’ers van zo’n twintig tot dertig jaar ouder te begeven en mijn eigen meerwaarde te bieden.’
Met de it-diploma’s op zak, start ze als OS2/Windows/Netwerk-engineer bij Delta Lloyd Bank. ‘Op dat moment is een groot verandertraject opgezet voor de it-huishouding, waarbij het netwerk, de bedrijfsplatformen en de dienstverlening verbeterd werden. Hier heb ik ook mijn eerste ervaring met de online only-bankpropositie opgedaan.’
Dialoog met business
Ze legt in deze periode de nadruk op haar soft skills, communicatie, het bruggen bouwen tussen afdelingen en mensen en de vertaling van gebruikers- en businessvraagstukken naar uitvoerbare technische oplossingen. ‘Dit zijn zaken waar mannelijke it’ers toentertijd niet op focusten, we hebben het over medio 1998. Mijn it-collega’s waren echte nerds die in een t-shirt en op gympen rondliepen en het liefst ergens in een rustige ruimte zaten te klussen. Zij spraken niet met de business. Ik wilde juist achterhalen wat de vraag en behoefte van de business was en hoe de inzet van it hun werk makkelijker kon maken. Ik liep in mantelpakjes over de werkvloer. Ik zag er uit als een bankier en kon beter de dialoog met de business aangaan.’
Na 2,5 jaar besluit Delta Lloyd de verzekeringsgroep, voor die tijd best vooruitstrevend, te gaan outsourcen. ‘Ik heb het uitbestedingstraject bij Delta Lloyd wel vanaf de zijlijn in de gaten gehouden en er veel van geleerd. Delta Lloyd was een ondernemende organisatie waarbij iedereen over alles kennis had. De uitbesteder, IBM, structureerde alles waardoor er niet zoveel verandering meer mogelijk was. Het outsourcingcontract was dus een fiasco en de beslissing werd teruggedraaid. Hier heb ik geleerd dat je echt moet kijken naar de vraag van de klantorganisatie, want in dit geval paste de klantvraag van de bank niet bij de oplossing die werd aangeboden door IBM.’
Mislukte integratie
‘Ik zocht meer verantwoordelijkheid, passend bij mijn potentieel.’ Die vindt Debidien als leidinggevende bij Bank Labouchere. Hier is zij als manager verantwoordelijk voor de it-serviceorganisatie van meerdere locaties. Ook bij Bank Labouchere worden interne veranderingen doorgevoerd. De bank is namelijk net overgenomen door Dexia en die moederorganisatie doet in 2001 nog een overname, namelijk Kempen & Co. De aangekochte bank moet integreren met deze moederorganisatie, maar dit mislukt door cultuurverschillen.
‘Tijdens deze integratie heb ik van dichtbij weerstand en cultuurbotsingen meegemaakt. De board had geen goede verandervisie, strategie en ondersteunend verandermanagement van zowel de mensen als processen. Hun besluiten hadden veel impact op de organisatie. Ik heb in deze periode veel geleerd, en dan vooral hoe het dus niet moet.’
Uitstap naar reissector
Met die opgedane lessen, besluit Debidien in 2002 een uitstap te maken naar de reissector, namelijk het centrale bureau van Toerkoop. Dat reisbureau beschikt over tweehonderd kantoren in het land. ‘In die periode was digitalisering een do or die in de reissector. Het was een heel ander type organisatie. Ik heb er voornamelijk veel gedaan, maar weinig geleerd. Hier werd voor mij wel duidelijk dat blijvend leren, ontwikkelen en groeien voor mij heel belangrijk zijn. Ik wil niet gewoon een baan, maar een missie. Die missie moet iets brengen voor mijn bagage. De balans tussen wat je komt brengen versus halen uit een baan, moet er altijd zijn.’
Ze vindt het na bijna twee jaar weer tijd voor een nieuwe uitdaging en wordt aangenomen bij Dell als accountmanager new business. ‘Een functie waarvan men zei dat ik het, ondanks mijn ruime achtergrond in it, niet zou redden. Echter heb ik elk kwartaal mijn verkoopdoelstellingen behaald. Dit deed ik door me te richten op loyaliteit, effectieve samenwerking, langdurige relaties en het samen ondernemen en me juist minder te focussen op kosten en marges of het schuiven van ‘dozen’. Volgens mij valt er dan namelijk veel meer te behalen.’ Via Dell kan ze bij veel grootbedrijven in de it-keuken meekijken. Hier leerde ze onder meer dat een it-strategie en enterprise architectuur voor het ene bedrijf wel werkt en voor de ander niet. ‘Adviseren hierover is super leuk en daagt me als professional uit. Daar houd ik van.’
Intern opleidingscurriculum
‘Omdat ik mijzelf breder wilde ontwikkelen en meer wilde richten op de zaken die op de agenda van een financieel en algemeen directeur staan, ging ik bij het consultingbedrijf ConQuaestor werken. Hier werd ik managementconsultant financial services. Naast it-consulting werkte ik ook aan projecten op het gebied van compliancy, risk, audit, business process management, outsourcing (financieel, bedrijfsprocessen en it) en information security.’ Ook komen haar vaardigheden van haar eerste banen weer terug. Zo zet ze een intern opleidingscurriculum op en geeft ze vaardigheidstrainingen, workshops en presentaties.
Een les tijdens haar tijd bij ConQuaestor trekt ze uit het leiderschap van de bedrijfsoprichters. Volgens haar hebben zij een goed bedrijfs-dna opgezet, wat helpt bij het aantrekken van de juiste medewerkers. ‘Als ik ooit een eigen bedrijf start of ergens algemeen directeur wordt, wat me allebei leuk lijkt, zou ik daarom veel aandacht besteden aan onderwerpen als het dna en de ziel van het bedrijf. Belangrijke factoren voor succes zijn leiderschap, wendbaarheid en de reputatie. Alles bij elkaar is dat een winning culture!’
Full service online only retailbank
‘Ik had als consultant ervaring met het opbouwen van startups in opdracht van banken en verzekeraars. Daarom werd ik door Aegon gevraagd om Knab op te bouwen.’ Dit betitelt Debidien tot haar leukste werkervaring. Als directeur it & operations en lid van de Raad van Bestuur is zij mede verantwoordelijk voor de bouw van deze full service online only retailbank. ‘Ik bouwde vanuit affiniteit aan de interne organisatie, zoals het bepalen van het interne dna en het aannemen van de juiste medewerkers. Mijn verantwoordelijkheden lagen uiteraard aan de it-kant, zoals de it-architectuur, bedrijfsplatformen, bedrijfsprocessen en de betalings- en effectenverkeer.’
Debidien: ‘Nu werk ik sinds augustus 2015 bij NIBC Bank. Als eerste voerde ik een assessment uit. Dat doe ik altijd als ik ergens begin, want dan kom je erachter hoe een organisatie in elkaar zit en waar je ‘ja’ tegen hebt gezegd.’ Op basis van dat assessment zet zij een veranderprogramma op om de it-afdeling van reactief naar proactief te maken. ‘Dus van brandjes blussen naar innoveren, van operationeel naar strategisch/tactisch en van orderuitvoerder naar partner. Dat betekent dat eerst de basis op orde moet zijn. Er moet schaarste, urgentie of frustratie zijn. En als dat er niet is, moet je dit maken. Dit vormt namelijk de basis voor verandering.’
Beperkte invloed
Wat de topvrouw nog in haar carrière wil bereiken, vindt ze een moeilijke vraag. Dit omdat ze hier nog over twijfelt. ‘Cio’s bij grotere organisatie lijken traag te handelen door een beperkte invloed. Dit omdat ict vaak nog veel harten en hoofden moet winnen om iets gerealiseerd te krijgen. Onterecht, want it heeft de toekomst. Een bedrijfsvoering die wordt geleid door inzet van technologie, is voor it’ers weggelegd. Dit omdat ze van oudsher van zowel bedrijfsprocessen als it-processen op de hoogte moeten zijn. Er komt steeds meer besef dat it van instrumenteel belang is voor je bedrijfsstrategie, ongeacht de positie die je kiest binnen de Porter-strategie: klantcontact, product gedreven of kosteneffectief zijn.’
‘Misschien is een hele andere positie, sector of vraagstuk interessanter voor me’, rondt Debidien af. ‘Eén ding is zeker: wat ik ook doe, ik wil mijn allerbeste zelf zijn en zoveel mogelijk veranderingen kunnen doorvoeren die ter verbetering zijn. Als je vraagt naar de rode draad in mijn carrière, dan is dat beslist verandering! Dat kan gelukkig overal. Mijn motto is dan ook: Shoot for the moon, even if you’ll fail. You will land amongst the stars.’
Dit artikel verscheen eerder in Computable magazine nummer 4 van 2018.