Ict-evenement CeBIT in Hannover beleefde dit jaar zijn primeur als zomers techfestival. Organisator Deutsche Messe heeft het zakelijke ict-evenement omgedoopt tot een plek waar zakendoen en vermaak voortaan hand in hand moeten gaan. Computable nam op 13 en 14 juni 2018 een kijkje bij CeBIT nieuwe stijl.
Vanaf de ingang aan de Noord-kant van het beursterrein van de Hannover Messe lijkt het aanvankelijk business as usual. Bezoekers lopen op het uitgestrekte terrein richting de 11 beurshallen die voor de beurs zijn ingedeeld op thema’s als ‘Future of Mobility’, ‘Startups’ en ‘Jobs & Career’. In de hallen hangt de geur van vloerbedekking en in de beursstands met videoschermen staan druk pratende standhouders die een foldertje proberen te slijten.
Is dit nou het beloofde techfestival?…
Dan blijkt dat er wel degelijk dingen anders zijn op CeBIT. De beurs, die dit jaar in de (bijna) zomer wordt georganiseerd, heeft buiten een festivalterrein opgetrokken. Er staat een reuzenrad dat door softwaregigant SAP is volgestopt met IoT-snufjes . IBM-restaurant baat een cloud-restaurant uit. Bezoekers worden bungelend aan een kraan getrakteerd op de laatste technologische ontwikkelingen van big blue. Hal 1, normaal het epicentrum van de beurs, is niet langer het paradepaardje. De nieuwe CeBIT is in een meer zuid-westelijke richting neergestreken.
Tijd voor een rondje over de beurs. Eerst op eigen houtje, daarna met een gids. Een ‘guided tour’ neemt de deelnemers voor 18 euro per persoon (en 50 euro borg voor de headset) mee langs vijf stands. Op het programma van deze ‘New Technologies, Disruptive Solutions & Trends-tour’ (met de marketing zit het wel goed dit jaar) staan Software AG, IBM, HPE, Weltenweber (virtual reality startup) en Volkswagen.
Software AG, HPE, IBM, Volkswagen
In anderhalf tot twee uur krijgen de deelnemers een aardig overzicht van wat de beurs zoal te bieden heeft. Software AG toont een IoT-oplossing met sensortechnologie voor oplossingen in transport en logistiek, IBM toont een app die gebruik maakt van augmented reality en spraakherkenning (Watson-technologie) voor Mercedes. De app moet de papieren instructieboekje van auto’s vervangen.
HPE toont hardware voor edgecomputing, waarbij servers in het veld worden geplaatst en geeft zijn bezoekers informatie over hoe HPE-klanten hardware inzetten voor grote data-analyse-projecten. De Duitse startup Weltwenweber toont een traingingsapp op basis van vr en Volkswagen geeft een overzicht van hun laatste ontwikkelingen op het vlak van mobiliteit, zoals het prototype van een zelfrijdende auto (zie foto). Sommige standhouders gaan wat meer de diepte in, waar anderen proberen om in korte tijd zoveel mogelijk onderdelen van hun ict-oplossingen te tonen.
Maar, hoe zit het met dat zakendoen dat hand in hand moet gaan met plezier maken? Op het centrale plein waar de CeBIT-kermis is neergestreken maken bezoekers een rondje in het reuzenrad, liggen volwassen mannen in de ballenbak en hapt vanuit een strandstoel een bezoeker in een broodje Bratwurst. Het ziet er allemaal ontspannen uit, of er ook zaken worden beklonken is onduidelijk.
Drones stelen de show
Met de pap in de benen van een dagje slenteren over de beurs is het tijd om even de slaapplaats te gaan verkennen. CeBIT biedt bezoekers de mogelijkheid om een tentje te huren bij het beursterrein. Op de aangrenzende camperstandplaats staan tentjes die voor 70 euro per persoon per nacht worden verhuurd. Het is even zoeken naar de beheerder, die toevallig net het terrein heeft verlaten. Telefonisch is er wat verwarring over de reservering, maar dan blijkt er in de 1-à-2-persoons-tenten toch een luchtbed klaar te liggen voor de redactieleden van dit vakblad. Gelukkig maar, want in de open lucht slapen met 8 graden Celcius – hoezo zomers techfestival ??- is geen prettig vooruitzicht. Een Indiër heeft het na een nachtje op de camping voor gezien gehouden; hij vond het veel te koud en is op zoek gegaan naar een hotelkamer. In de beursweek worden daar recordbedragen voor gevraagd, vertelt de campingbaas.
Nu we zijn verzekerd van een slaapplaats kunnen we het avondprogramma van de CeBIT nieuwe stijl gaan beleven. Via de Zuid-West-ingang staan we vrijwel direct op het festivalterrein. Het plein staat vol met een opvallend jong en casual gekleed publiek dat luistert naar de Duitse equivalent van Bruno Mars: Jan Delay. Aansluitend volgt een drone-show (zie video). Als de driehonderd drones de Duitse driekleur vormen stijgt een kort gejuich op. Om ons heen roepen Duitsers dat ze het WK Voetbal gaan winnen. Na een paar in plastic geschonken biertjes soldaat te hebben gemaakt, zoeken we rond middernacht de tenten op.
Het wordt een kort nachtje, de Duitse buren uit Bochum die rond half twee luidruchtig en beschonken de dag doornemen, vinden het leuk om keihard metal te gaan draaien op hun meegebrachte radio.
Geen Fruhstuck
Na een onstuimig nachtje in de kou en het lawaai van de buren blijkt er op de camping helaas geen Fruhstuck te zijn. Een McDonalds-ontbijtje en een paar zoete broodjes in het perscentrum moeten een hongerklop voorkomen.
Op onze tweede dag zijn er uit het enorme aanbod van seminars en presentaties een aantal sessies geselecteerd. Sommigen blijken informatief en een paar is het bezoeken nauwelijks waard doordat de spreker die aanvankelijk een interessant verhaal afsteekt toch een gesponsord betoog staat te houden.
Daarom toch nog snel terug naar de stand waar de guided tour op onze eerste dag langskwam om met de oprichter van Weltenweber te spreken van over de inzet van virtual reality voor trainingsdoelen. En tussendoor nog even een rondje in het reuzenrad om daarna vanuit een hangmat het CeBIT-pubiek liggend te bekijken. Het is die tweede dag namelijk een stuk zonniger. Dat geeft het evenement direct een andere sfeer: we bevinden ons niet meer op een saai en grauw beursterrein; CeBIT nieuwe stijl heeft ineens meer iets weg van een festival.
Het dilemma van vernieuwen
Het moet voor de organisator van de nieuwe CeBIT een behoorlijk dillemma zijn geweest: klanten tevreden houden én gaan voor een nieuwe opzet waar zowel de vertrouwde bezoeker zich in herkent, maar ook een jonger publiek wordt aangetrokken.
In de trend van de festivalisering van evenementen en de versmelting van zakendoen en een formelere benadering is de organisatie er aardig in geslaagd om zo’n nieuwe opzet te vinden. De vraag is natuurlijk of standhouders en bezoekers dat ook vinden.
Hier en daar hinkt het techfestival nog wel een beetje op twee gedachten. Aan de ene kant de beurs in de hallen en aan de andere kant de festivalopzet. Standhouders zullen nog beter moeten nadenken over hoe ze zich kunnen profileren op dit evenement. Het mag allemaal nog wel wat creatiever.
Meer spektakel in 2019?
Maar hoe dan? Bijvoorbeeld door binnen en buiten meer met elkaar te verbinden. Ook zouden elementen als gamification kunnen worden ingezet. De obligate tour met een gids langs stands, waar iemand een aantal producten presenteert, moet op de schop. De beleving van de bezoeker moet ook op de beursstands worden aangesproken. Waarom niet met groepen een escaperoom-spel spelen?
Is er bijvoorbeeld nagedacht over een vorm van digitaal schatgraven? Kun je bezoekers al voor de start van het evenement digitaal met elkaar in contact brengen, zodat ze elkaar op de beurs kunnen ontmoeten. Bijvoorbeeld door matchmaking via korte video-sessies of zakelijke datingprofielen.
CeBIT heeft zich twee tot drie jaar de tijd gegeven om te kijken of de nieuwe opzet aanslaat. Hopelijk brengt de volgende editie, die staat gepland voor 24 tot 28 juni 2019, nog wat meer spektakel. Een festivalbezoeker wordt namelijk graag verrast en vermaakt.
(Foto’s: CeBIT)