Dassault Systèmes neemt een meerderheidsbelang in Centric Software. Dit blijkt een Amerikaanse, niet aan de beurs genoteerde softwareonderneming, gespecialiseerd in de detailhandel, met name de mode- en kledingbranche en luxegoederen. Centric Software biedt oplossingen voor product lifecycle management (plm). Met de aankoop wil het Franse softwareconcern zijn productportfolio in deze verticale markten versterken.
Het hoofdkantoor van Centric Software staat in Silicon Valley. Het bedrijf heeft daarnaast vestigingen in dertien landen. Het concern biedt plm-software die met name gebruikt wordt voor het maken en volgen van planningen, het beheren van productspecificaties, materiaalbeheer, inkoop, kostenbeheersing, het beheer van collecties en kwaliteitsmanagement. In 2017 groeide de omzet van Centric Software met 60 procent tot circa 61 miljoen dollar.
Tot de klantenkring van Centric Software behoren onder andere de supermarktketen Auchan, sportmerk ASICS, het in luxe producten gespecialiseerde LVMH en modemerken als Mango en Under Armour.
Verrijking
De oplossingen van Centric Software worden verrijkt met de branchespecifieke oplossingen die Dassault Systèmes op basis van zijn zogeheten 3DExperience-platform heeft ontwikkeld. Volgens het Franse concern kan op deze manier worden voldaan aan de behoefte onder bedrijven in de detailhandel aan oplossingen waarbij de digitale wereld en de fysieke omgeving in elkaar overlopen.
De overname past in de strategie van Dassault Systèmes om een breed productportfolio aan te bieden in de verschillende branches waarin het softwareconcern actief is. Naast 3D-software levert het Franse bedrijf planningstools en diverse cad/cam-producten. Net als eerder gebeurde met het aangekochte Solidworks wordt Centric Software een zelfstandige dochteronderneming binnen Dassault Systèmes.