De technologieën die we gebruiken bevatten steeds vaker Artificial Intelligence (AI). AI is een intelligentie waarmee machines, software en apparaten problemen zelfstandig op kunnen lossen.
AI is in staat om veel processen in verschillende aspecten van het leven te optimaliseren. In het bedrijfsleven zien we zo’n grote toename van het aantal AI-applicaties, dat analist Gartner voorspelt dat AI-technologieën in 2020 “feitelijk verwerkt zitten in elk nieuw softwareproduct en elke dienst” en in de top vijf van investeringsprioriteiten staat van bijna een derde (30 procent) van alle CIO’s. Bedrijven kunnen niet meer om deze ontwikkeling heen en hebben de uitdaging om innovaties in te zetten en een betere werkcultuur te creëren. Deze benadering zorgt ervoor dat zij hun meest getalenteerde werknemers behouden en competitief blijven. In de business waarin Polycom actief is, verwachten we dat AI een belangrijke pilaar wordt in audio- en video-vergaderoplossingen in de komende paar jaar. AI-componenten ondersteunen nu al de tools die gebruikt worden om voice, video en het delen van content mogelijk te maken.
Digitale transformatie
Volgens een onderzoek, in opdracht van Polycom uitgevoerd door Morar Consulting, werkt 62 procent van de werkende mensen wereldwijd flexibel. Digitale transformatie is een van de factoren die deze beweging beïnvloedt. Het onderzoek van Polycom toont aan dat door deze transformatie bijna de helft (47 procent) van de professionals minimaal één keer per dag video-samenwerkingstechnologieën gebruikt. Daarnaast is er grote consensus bij eindgebruikers dat voice- en video-conferencing belangrijk is voor het verhogen van de productiviteit op de werkplek.
Verhogen van het gebruiksgemak
In de Benelux zie ik dat de populariteit van het inbellen bij vergaderingen via audio- of video-oplossingen groeit binnen bedrijven. Om deze dynamische veranderingen in de manier van werken en communiceren van bedrijven tegemoet te komen, integreren providers steeds meer op AI-gebaseerde technologieën in hun applicaties. Deze technologieën verhogen het gebruiksgemak tijdens de vergadering aanzienlijk. Bij Polycom hebben we al enkele AI-technologieën geïntegreerd in onze producten om onze klanten state-of-the-art-mogelijkheden te kunnen bieden:
- Polycom heeft NoiseBlock-technologie ontwikkeld om stemmen te kunnen onderscheiden van niet-menselijke geluiden, zoals ritselend papier. Door het uitschakelen van deze afleidende geluiden worden deelnemers aan de vergadering niet afgeleid en wordt de effectiviteit verhoogd.
- De EagleEye Director II-technologie zorgt ervoor dat de twee camera’s bovenaan het videoscherm precies kunnen bepalen welke persoon er spreekt. Hierbij hoeft geen afstandsbediening of manuele bediening gebruikt te worden om het apparaat te besturen. De camera zoomt automatisch in op de spreker in minder dan drie seconden op een afstand van tien meter. De camera houdt de bewegingen van de spreker bij, zelfs wanneer deze door de ruimte loopt. Een “picture-in-picture”-systeem dat de gehele ruimte laat zien, geeft een overzicht van de reacties en lichaamstaal van alle deelnemers aan de vergadering, terwijl de aandacht bij de spreker blijft.
In de toekomst verwachten we de volgende technologieën toe te passen in onze producten:
- Gezichtsherkennings-technologieën en gebarenanalyse, wat bij gebruikers voor een natuurlijker ervaring zorgt en personalisatie vergroot.
- Transcriptietechnologieën zitten ook in de lift. Hierdoor kunnen sprekers geïdentificeerd worden en vergaderingen opgenomen worden, waardoor er geen aantekeningen meer gemaakt hoeven te worden. Dit heeft een grote impact of de efficiëntie van vergaderingen.
- De volgende jaren zal Natural Language Programming naar verwachting groot worden. Dit zal de taalbarrières tussen de deelnemers van de vergadering doorbreken.
- Werk wordt steeds minder afhankelijk van locatie. Als resultaat raken we steeds meer gewend aan nieuwe technieken in de vergaderzaal die dit ondersteunen. AI past hier goed in en kan de samenwerkingstoepassing aanpassen aan verschillende omgevingen om zo voor effectieve en ‘comfortabele’ communicatie te kunnen zorgen.
Meer weten?
voor meer informatie, ga naar www.polycom.nl