Pegasystems heeft de T-Switch geïntroduceerd waarmee bedrijven controle kunnen uitoefenen op de mate van transparantie van hun kunstmatige intelligentie (ki/ai) customer engagement-modellen. De nieuwste versie van Pega’s Customer Decision Hub zorgt ervoor dat gebruikers eenvoudiger en veiliger ai-algoritmen kunnen inzetten, gebaseerd op bepaalde transparantieniveaus binnen de organisatie. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2018 reden om Pegasystems als Softwareleverancier van het Jaar te nomineren.
Als onderdeel van de ai-gestuurde Pega Customer Decision Hub zorgen nieuwe controls voor het juiste level van ai-transparantie of -ondoorzichtigheid. Bedrijven kunnen de niveaus op elk ai-model vooraf instellen met een eenvoudige schuifregelaar van één (minst transparant) tot vijf (meest transparant). De transparantiescores helpen bedrijven bij het ontwikkelen van ai-systemen die zijn afgestemd op de vereiste bedrijfstransparantie terwijl aandacht voor de klantbeleving blijft gewaarborgd.
Gebruikers kunnen nu zelf de mate van transparantie van hun ai-model bepalen voor het gewenste resultaat. Zo is het risico erg laag bij een niet-transparant model voor beeldherkenning dat helpt bij het signaleren van belangrijke databases die nog gebruik maken van verouderd reclame- of branding-materiaal. Omgekeerd, voor financiële instellingen die onder strikte regelgeving staan voor de soorten leningen die zij aan bepaalde klanten mogen aanbieden, geldt dat een marketeer zeer transparante ai-modellen nodig heeft. Dit om ervoor te zorgen dat het systeem kan aantonen dat de voorgestelde productaanbiedingen geschikt zijn voor de financiële behoeften van elke afzonderlijke klant.