Volgens IBM en Mercedes is het gebruik van een op papier gedrukt instructieboekje voor auto’s binnenkort verleden tijd. Tijdens CeBIT 2018 in Hannover tonen de samenwerkende bedrijven deze week een betaversie van de nieuwste‘Ask-Mercedes’-app. Via die app kan met spraakaansturing van Watson een vraag worden gesteld over de auto. De app beschikt ook over een augmented reality-toepassing waarbij er op het scherm een informatielaag verschijnt waarin de functies van onderdelen van het dashboard zichtbaar worden.
‘Waar is dat knopje voor?’, dat is een vraag die menig autobestuurder zich zal stellen als hij naar het dashboard van zijn auto kijkt. Mercedes en IBM tonen op techfestival CeBIT 2018 de nieuwste versie van de ‘Ask Mercedes’-app die zowel via augmented reality als via spraakherkenning informatie deelt over de auto.
‘Het idee is ontstaan vanuit de autoverhuur. Instructieboekjes voor auto’s hebben gemiddeld zo’n 250 pagina’s aan informatie. Niet erg handig als je snel moet opzoeken hoe iets werkt’, legt een medewerker van IBM uit. Via gesproken commando’s kan de mobiele telefoon bovendien gekoppeld worden aan het entertainmentsysteem van de auto. Voor de mobiele telefoon wordt een aparte houder geïnstalleerd zodat handsfree gebruik mogelijk wordt.
Watson
De chatbot ookwel virtuele assistent in de app, gebruikt spraaktechnologie van Watson. De oplossing is ontwikkeld in samenwerking met Daimler; het autoconcern achter Mercedes zet IBM’s cloudappicaties in
IBM hoopt op meer klanten binnen de automobielbranche. De nieuwste versie met de Watson-spraakherkenningsassistent wordt als eerste getest in Zuid-Afrika en zal daarna op de Duitse en Amerikaanse markt verschijnen. Vooralsnog ‘verstaat’ de app alleen Engels.
IBM verwacht ook dat deze meer intuïtieve vorm van assistentie via spraakherkenning en augmented reality zich leent voor veel meer toepassingen rondom handleidingen en instructieboekjes.
CeBIT 2018
Computable is aanwezig op CeBIT 2018 in Hannover. Dit jaar is de eerste editie van CeBIT nieuwe stijl. De ict-beurs die eerder in maart werd gehouden presenteert zich als een zomers techfestival dat meer wil aansluiten op de beleving van bezoekers.