De inzet van virtual reality is enorm in opkomst. Steeds meer bedrijven en organisaties zetten vr bijvoorbeeld in bij cursussen en trainingen. Maar wat is de kracht van die technologie en waar moet je op letten als je aan de slag gaat met vr-toepassingen voor cursussen en trainingen?
CeBIT 2018 staat bol van de vr-toepassingen. Veel aanwezige bedrijven hebben oplossingen die gebruik maken van een vr-bril om bijvoorbeeld nieuwe producten te tonen. Vr is ook populair als tool voor trainingsdoeleinden.
Computable sprak tijdens het techfestival CeBIT 2018 in Hannover met Lukas Kuhlendahl, mede-oprichter van vr-studio Weltenweber uit Düsseldorf. Dat bedrijf helpt bedrijven en organisaties onder meer met de inzet van vr-oplossingen voor trainingen.
Wat is volgens jou de kracht van vr?
Zodra je een vr-bril draagt, wordt je hele gezichtsveld vervangen door een virtuele wereld waar je interactie mee hebt. Als mensen met behulp van vr iets leren, dan raken ze er ook emotioneel bij betrokken.
Met virtual reality komen emoties ook beter over dan met afbeeldingen of video’s. Degene die de vr-applicatie gebruikt, ervaart echt wat hij leert. We creëren dus een wereld waarin de gebruiker via gamification wordt ondersteund om de beste leerresultaten te bereiken.
Kun je een voorbeeld geven van hoe jullie klanten vr inzetten?
Voor een leverancier van auto-onderdelen hebben we een toepassing gemaakt die nieuwe medewerkers helpt bij het trainen met gevaarlijke machines. De gebruikers kunnen hun eerste ervaringen met de machines opdoen in de virtuele werkplaats en uitproberen of ze het zien zitten om in deze branche aan de slag te gaan.
Er is geen kans op ongelukken door verkeerde bediening op de virtuele machines en de werkelijke machines lopen geen risico om beschadigd te raken. Het is ook mogelijk om met nieuwe machines te trainen voordat ze in het bedrijf worden geïnstalleerd of met machines die zich op een compleet andere locatie bevinden. Vooral voor jongere doelgroepen, de digital natives, is vr een nuttig hulpmiddel om stages en onderwijs te verbeteren.
Wat levert dat op?
We proberen interne processen te verbeteren en kosten te besparen. Studies hebben aangetoond dat mensen die een nieuwe handeling via vr hebben getraind hun gedrag ook sneller aanpassen in de reële wereld, 80 procent van de geleerde inhoud werd zelfs na een jaar nog onthouden. Omdat we elke denkbare omgeving kunnen creëren, voelt het aan alsof ze ter plaatse zijn. We kunnen zelfs simulaties maken op basis van historische data of toekomstige scenario’s schetsen. Zaken die abstract zijn zoals gegevens en processen kunnen we simuleren in een driedimensionale wereld.
Er zijn veel aanbieders, wat zijn de verschillen tussen leveranciers?
In tegenstelling tot andere virtual reality studios zijn wij experts op het gebied van gamification, gebruikerservaring en 3d-graphics. Ons team maakt geavanceerde interactieve vr-oplossingen. Wij krijgen vaak als feedback van onze klanten dat onze visuele presentatie er echt uitspringen.
Doordat we een klein en flexibel bedrijf zijn kunnen we ook snel inspringen op de wensen van klanten en direct met hen communiceren. Er is dus veel te kiezen en iedere leverancier heeft zijn eigen profiel. Het is belangrijk om goed te kijken welke leverancier past bij de vraag naar een bepaalde toepassing van vr.