Ctac gaat de it-infrastructuur en de virtuele werkplekken van de Raad voor Rechtsbijstand verzorgen. De it-dienstverlener uit Den Bosch won de openbare Europese aanbesteding die hiervoor werd uitgeschreven vanwege het aflopen van het lopende contract. Dat was in handen van de Belgische automatiseerder Cegeka, die in 2013 na een aanbesteding weer de rol va it-beheerder overnam van Capgemini. De waarde van het nieuwe contract is 5,25 miljoen euro.
Ctac zal onder andere zorg dragen voor eindgebruikersondersteuning, mobile device management en een aantal clouddiensten voor de desktop en de achterliggende infrastructuur. Ook fungeert Ctac als eerste aanspreekpunt voor andere it-partners van de raad.
Het aantal gebruikers van virtuele werkplekken bedraagt momenteel circa 320. Samen gebruiken zij momenteel ongeveer 1200 Windows-accounts, een aantal dat de raad wil beperken. Maar het is ook mogelijk dat de omvang van de opdracht aanzienlijk wordt uitgebreid met de fusie van de Raad voor Rechtsbijstand met Het Juridisch Loket. Die optie is opgenomen in het contract dat maximaal tien jaar loopt. Saillant detail is dat Cegeka nu nog ict-beheerdiensten uitvoert voor Het Juridisch Loket.
Ketensamenwerking
De Raad voor Rechtsbijstand is verantwoordelijk voor de organisatie van gesubsidieerde bemiddeling en rechtsbijstand in Nederland en de BES-eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba. In de nieuwe aanbesteding zocht de raad onder andere naar een it-partner die een ketengerichte samenwerking goed kon ondersteunen. Eerder koos de raad eerst in Capgemini en later Cegeka als it-beheerder.
Hans Gerritsen, algemeen directeur van de Raad: ‘Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan een nauwere samenwerking met de vreemdelingenketen of andere justitiële onderdelen. Dit heeft tot gevolg dat de verschillende it-structuren in de toekomst beter op elkaar aangesloten moeten worden. Ctac heeft laten zien dat het ervaring heeft met deze zogenaamde ketenbenadering.’