Ict-dienstverlener Sogeti presenteert het boek ‘Testing in the digital age: AI makes the difference' van Tom van de Ven, Rik Marselis en Humayun Shaukat. De auteurs komen daarin met een aanpak voor het testen van nieuwe aspecten bij digitale producten. Denk aan de inzet van slimme algoritmes, het testen van en het werken met robots en het testen van 3D geprinte producten. Hierbij staat de gestandaardiseerde TMap-testmethode van Sogeti centraal. Daarnaast geeft het boek inzage in de veranderende rol van de tester naar voorspeller.
Het testen van digitale producten is volgens Sogeti afgelopen decennia getransformeerd van handmatig naar volledig geautomatiseerd testen. Maar ook deze testaanpak is niet langer toereikend in het huidige digitale tijdperk, waarin de complexiteit van producten toeneemt, grote hoeveelheden gegevens worden gegenereerd en organisaties voortdurend en sneller nieuwe digitale producten op de markt willen brengen. Het testen van nieuwe technologie zoals een robot, chatbot of blockchainoplossing vraagt bovendien om andere vaardigheden. Testprofessionals moeten bijvoorbeeld menselijk gedrag kunnen vertalen naar de functies van een robot.
Het boek ‘Testing in the digital age’ vertelt hoe met de inzet van kunstmatige intelligentie sneller en nauwkeuriger producten te testen zijn. Het testproces verandert van reactief testen en test monitoring naar test forecasting, gedreven door de inzet van AI, stelt Tom van de Ven, senior testconsultant van Sogeti en één van de auteurs van het boek.
Hij legt verder uit: ‘Met de inzet van zelflerende technologie verschuift het testproces naar een zogeheten ‘zero-touch’ aanpak waarbij menselijke interventie niet meer nodig is. In een volledig gevirtualiseerde testomgeving worden testsituaties vastgesteld, geselecteerd, uitgevoerd en automatisch gerapporteerd. Dat betekent dat de huidige softwaretester regisseur en voorspeller wordt. Waar testers nu aan de gang gaan wanneer een product min of meer af is, gaat de nieuwe generatie testers met inzet van slimme data voorspellen hoe een product zal functioneren in verschillende scenario’s.’
5 stappen
Het nieuwe Sogeti-boek besteedt verder speciale aandacht aan de uitbreiding van bestaande ISO25010-kwaliteitsattributen zoals functionaliteit, compatibiliteit, gebruikersgemak en veiligheid, met aspecten op het vlak van empathie, betrokkenheid en voorspelbaarheid. Daarbij krijgt de lezer vijf concrete stappen aangereikt voor de ontwikkeling van een digitale teststrategie. Het boek wordt afgesloten met een uitgebreide woordenbegrippenlijst die er nu bestaat in de markt van digitaal testen.
‘Testing in the digital age: AI makes the difference’, door Tom van de Ven, Rik Marselis en Humayun Shaukat (Sogeti 2018, ISBN: 978-90-7541-487-5, 248 pagina’s, prijs €25,-). Het boek is verkrijgbaar via bit.ly/digitaltestboek.
Recensie?
De redactie zoekt lezers die graag een recensie willen schrijven over dit boek. Geïnteresseerden kunnen een e-mail sturen naar redactie@computable.nl o.v.v. Recensie ‘Testen in het digitale tijdperk’. Bij overschrijving wordt geloot. De recensie dient uiterlijk 2 juli 2018 in het bezit te zijn van de redactie van Computable.
Update: Inschrijving is gesloten.