Het Centrum der Büro- und Informationstechnik, dat sinds 1986 een eigen handelsbeurs is, wil een jonger publiek trekken. Voorheen vond de beurs plaats in maart, maar juni doet het vermoedelijk beter bij de jeugd als techfestival. Verliest CeBIT zo zijn laatste serieuze tintje of is het noodzakelijk?
De belangrijkste reden voor de organisator Deutsche Messe is dat de Hannover Messe, waar CeBIT ooit van afsplitste, steeds meer ict-gerelateerd is. Hierdoor is de noodzaak van een ict-vakbeurs steeds minder groot. Zo moet de CeBIT zichzelf opnieuw uitvinden waarbij ‘zakelijk en lol’ hand in hand gaan.
En festivals zijn populair. Kijk naar het succes van The Next Web Conference in Amsterdam: grote tenten met hippe namen en menigeen in korte broek. Lanyards met badges gaan blijkbaar prima samen met homebrew-setjes en vele glazen bier. Praat makkelijker.
In Duitsland gaat men zelfs nog een stap verder: een kampeerterrein waar tentjes gehuurd kunnen worden moet de jonge generatie die niet wars is van vieze plees en modderige of juist stoffige omgevingen trekken. De organisatie heeft bedacht dat het nieuwe techfestival zich moet bewijzen en over een jaar of drie worden conclusies getrokken of het snijvlak van digitale technologie, innovatie en business development inderdaad beter gedijen met craft beers en teenslippers.
Wat denkt of vindt u (misschien bent u er zelf wel): een vooruitgang en hoognodig voor de creativiteit? Of verhult het gewoon de stoffige bezigheid van het uitwisselen van visitekaartjes?