Business analytics-specialist SAS uit Huizen komt met een Data Science Escape Room. In deze ruimte worden deelnemers uitgedaagd een cyberaanval op datacenter Two Flags tegen te gaan. Dit gebeurt door middel van data-uitdagingen, die zijn gebaseerd diverse SAS-oplossingen. De Amsterdamse gamebedenker Sherlocked hielp bij de ontwikkeling van de puzzelmechaniek.
In de escaperoom is een cyberaanval gepleegd op een datacenter. Deelnemers moeten door middel van vier uitdagingen ontdekken welke servers gehackt zijn, waar de aanval vandaan komt en zo de hacker ontmaskeren. Op deze manier kunnen deelnemers kennis maken met verschillende SAS-oplossingen, te weten SAS Visual Analytics, SAS Visual Statistics en SAS Visual Investigator.
De escaperoom is bedacht door Janny Morsink, marketingmanager bij SAS Nederland. ‘Escape rooms worden steeds populairder, maar alle puzzels oplossen met data en analytics bestond nog niet. Met de Data Science Escape Room hebben we gamification toegepast op onze software. Zo zijn de data-uitdagingen gecreëerd met SAS Visual Analytics, SAS Visual Statistics en SAS Visual Investigator. Doel van de escaperoom is om mensen op een nieuwe manier kennis te laten maken met onze oplossingen.’
De Data Science Escape Room werd op 31 mei 2018 onthuld tijdens de SAS Data Science & Analytics Day.
ABN Amro, Thales en Amber Alert
De puzzelmechaniek van de SAS-escaperoom is mede ontworpen door Sherlocked, bekend van de populaire escaperooms in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Die gamebedenker heeft onlangs ook ABN Amro geholpen aan een mobiele escape room met augmented reality. Het gaat om The Lockdown, waarin deelnemers een cybercrimineel moeten ontmaskeren om een wereldwijde financiële catastrofe te voorkomen. Deelnemers krijgen hier te maken met it-thema’s zoals cybersecurity en blockchain.
Via de escaperoom hoopt ABN Amro it-talent te werven. Iets wat securityspecialist Thales ook al deed tijdens de beurscombinatie Infosecurity.nl en Data & Cloud Expo in 2017. Ook kunnen escaperoom ingezet worden voor bewustmaking. Dat doet Amber Alert bijvoorbeeld om bedrijven en organisaties bewust te maken van cyberrisico’s.