In het Design Museum – voorheen Stedelijk Museum – in Den Bosch is nog tot en met 17 juni de expositie 'California: Designing Freedom' te bezichtigen. De tentoonstelling toont hoe het typische Californische vrijheidsgevoel aan de wieg stond van allerlei technologische en sociale vernieuwingen. Er is veel aandacht voor de hightech-cultuur in Silicon Valley waar onder meer de ontstaansgeschiedenis van de iPhone, Uber en Facebook uit de doeken wordt gedaan.
In vijf thema’s laat ‘California: Designing Freedom’ zien waar de oorsprong van alledaagse gebruiksgoederen en actuele bewegingen vandaan komt: ‘go where you want, see what you want, say what you want, make what you want, join who you want’.
Volgens de samenstellers komt de (ontwerp)vrijheid in deze Amerikaanse staat voort uit de hippiecultuur van de jaren zestig. Denk aan de doe-het-zelf-houding, The Summer of Love en de film Easy Rider. Deze tegencultuur heeft zich in hun ogen ontwikkeld tot de huidige dominante tech-cultuur van Silicon Valley.
California: Designing Freedom toont die geschiedenis met ruim tweehonderd bijzondere objecten. Zo is er het eerste gps-apparaat voor consumenten te zien én een replica van de Captain America-chopper van Easy Rider. Maar ook een mountainbike, een originele Apple 1-computer, handgetekende schetsen van de Macintosh-pictogrammen, een doe-het-zelf-pakket voor genetische manipulatie en de zelfrijdende auto van Google-onderdeel Waymo.
De expositie toont Californië ook als het land van de illusie: Disney, Hollywood, videogaming en lsd. Ook komt de vrijheid van meningsuiting langs met onder andere Black Panther-posters van Emory Douglas, David Carson’s ontwerp voor Ray Gun-magazine en het interface-ontwerp van Twitter.