Ooit was de Canadese producent Blackberry heer en meester op de smartphonemarkt. Die toppositie heeft het in de loop van de jaren volledig verkwanseld, zozeer zelfs dat het bedrijf op sterven na dood leek. Alvast de merknaam is weer terug – en ze maken zelfs opnieuw telefoons.
‘Een icoon herboren’, zo noemt Blackberry zijn nieuwe Key 2-smartphone die het deze week in New York presenteerde. Die wedergeboorte mag je zelfs vrij letterlijk nemen, want nog maar enkele jaren geleden leek het erop Blackberry dood en begraven was.
De geschiedenis van het Canadese bedrijf leest een beetje als een ‘From zero to hero’-roman, alleen ging de ‘hero’ op het einde van dit verhaal opnieuw terug naar ‘zero’. In het eerste decennium van deze eeuw loopt iedereen die iemand is met een Blackberry rond. De verkoop gaat zelfs zo hard dat er in de pers verhalen opduiken over de ‘Crackberry’, omdat gebruikers verslaafd zouden raken aan deze telefoon-met-ingebouwd-toetsenbordje.
Dan, in 2007, besluit ene Steve Jobs de iPhone op de markt te brengen en dat is het begin van het einde voor Blackberry. Het eigen besturingssysteem Blackberry steekt maar schril af in vergelijking met iOS, er zijn veel te weinig apps voor en geen mens wil nog berichtjes intikken op een ingebouwd toetsenbord, vanaf nu ‘swipet’ de mensheid. Enkel nog ‘corporate’ types worden met een Blackberry gespot en zelfs zij schakelen snel over op andere gsm’s.
Bij Blackberry nemen de verkoopstatistieken dus een gigantische duik. Het bedrijf verslijt een paar toplui en probeert op alle mogelijke manieren het tij te keren, maar niks lijkt te lukken. Er worden nieuwe telefoonmodellen gepresenteerd, er wordt een eigen muziekdienst gelanceerd, er wordt een eigen tablet ontwikkeld… allemaal tevergeefs. Uiteindelijk valt in 2016 het harde verdict: de productie van telefoons wordt geschrapt en Blackberry zal zich vanaf dan toeleggen op software en het in licentie geven van zijn QNX-OS, onder meer aan autofabrikanten.
Het lijkt einde verhaal te zijn voor de telefoons van Blackberry, maar dat is buiten het Chinese TCL gerekend. Zij zien er nog wél brood in en nemen een licentie om onder de Blackberry-merknaam gsm’s te mogen bouwen. Die draaien al lang niet meer op het Blackberry-OS, maar gewoon op Android. De Key 2 die TCL nu presenteert, is de opvolger van de vorig jaar gelanceerde Key, komt met Android Oreo 8.1 en heeft, natuurlijk, een fysiek toetsenbord. De telefoon legt veel nadruk op privacy en beveiliging en richt zich vooral op zakelijke gebruikers, zo ongeveer de enige markt waar de Blackberry-naam nog enige weerklank heeft. Zo is er bijvoorbeeld de standaard geïnstalleerde DTEK-app van Blackberry die de gebruiker in één oogopslag zicht geeft op de beveiliging van het toestel. Of de privacy-app Locker, waarmee de gebruiker controle krijgt over zijn privé-inhoud op de telefoon.
Of dat allemaal voldoende is om mensen 649 euro voor dit apparaat te laten betalen, zal de toekomst uitwijzen.