Hoewel ondernemingen aangeven dat een digitale strategie essentieel is om dataveiligheid te kunnen waarborgen, worstelen veel bedrijven met een succesvolle aanpak. Bijna 80 procent geeft aan dat hun digitale strategie in beperkte mate of helemaal niet effectief is. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG en Harvey Nash.
Een oorzaak voor de beperkte effectiviteit van de digitale strategie, is het gebrek aan de juiste medewerkers. Ruim 30 procent van de cio’s zegt dat zij niet in staat zijn om mensen met de juiste digitale vaardigheden aan zich te binden en te ontwikkelen. Bijna de helft (46 procent) kiest daarom voor een uitbesteding om op deze manier toegang te krijgen tot vaardigheden. Die toegang tot talenten vinden cio’s bij outsourcing belangrijker dan het realiseren van een kostenbesparing.
Om de digitale strategie succesvol te maken, kiezen steeds meer bedrijven voor een chief digital officer (cdo). De aanstelling van een cdo, in combinatie met schaduw it en de veranderende aard van de technologie, zorgt ervoor dat het belang van de rol van de cio afneemt. Bijna 10 procent geeft aan dat hun rol steeds minder strategisch is geworden. Ook maakt inmiddels nog maar zo’n 66 procent van de cio’s deel uit van een raad van bestuur. Dat was vorig jaar nog ruim 70 procent.
Verder toont het onderzoek aan dat it-investeringen weer terug zijn op het oude niveau. Zo is bij ongeveer de helft van de ondernemingen het it-budget in het afgelopen jaar gestegen. In België nam het budget met 52 procent toe, in Nederland was dit een stijging van 46 procent. Tot slot verwacht de helft van de cio’s dat het it-budget in het komende jaar nog verder toeneemt.
CIO Survey 2018
Voor de ‘CIO Survey 2018’ (pdf) ondervroegen KPMG en Harvey Nash bijna vierduizend cio’s in 84 landen, waaronder Nederland en België.