Woensdag 6 juni vond in Zaamdam het Cloud Strategie Event plaats waar de digitale top van het bedrijfsleven ervaringen uitwisselde en sprak met vendoren van cloudoplossingen en -diensten.
De dag ging van start met een keynote van trendwatcher Igor Beukers. Beukers nam het publiek mee in de actuele trends van blockchain, IoT, asteroid mining en artifical intelligence, tot aan de shift in user interface van keyboard tot aan ai-voice. Centraal thema in zijn betoog was de snelheid van innovatie en dat bedrijven hierdoor actief en gedurfd hun oude gewoontes en paradigma’s moeten durven verlaten. Adapt the trends, unlearn, relearn. ‘Out of your comfort zone is where it happens. Kodak had de nieuwe Instagram kunnen zijn en Nokia de nieuwe Facebook’, aldus Beukers.
Ook moeten we volgens hem stoppen met de discussies over return on investment bij innovatie. De discussie moet gaan over ‘risk of inaction’. Innovatie moet onderdeel zijn van de bedrijfscultuur en is geen afdeling. Juiste mindset en willingness zijn hierbij belangrijker dan skills. En helaas zien we vandaag de dag nog steeds de nieuwe Kodak- en Nokia-situaties ontstaan. Terwijl Elon Musk en Richard Branson al successen boeken in de ruimte, worstelt nog menig vliegtuigmaatschappij met het leveren van fatsoenlijke wi-fi aan boord.
Organisaties aan het woord
Na de keynote spraken diverse sprekers uit het bedrijfsleven hun leerpunten in de adoptie van cloud. Perry van der Weyden, cio van Rijkswaterstaat, startte met zijn verhaal hoe cloud en intelligente diensten helpen met het voorspellen van onderhoud aan de Nederlandse infrastructuur. Vervolgens presenteerde Joost van der Vlies, head of architecture, hoe PostNL van brievenbedrijf naar digital company transformeert met inzet van cloud. Hij gaf hierbij toe dat de eerste focus met cloud als een kostenbesparende actie was ingezet, maar dat later echt vanuit een app centric approach het juist SaaS-, PaaS of IaaS-platform werd gekozen.
Inmiddels is PostNL zover dat cloud echt als businessmodel wordt gezien. Zo levert PostNL een platform, Flora@home, aan bloemenwinkels en veilingen om via api’s bloembestellingen van veiling tot aan huis te regelen. Een van de laatste sprekers uit het bedrijfsleven was ING’s head of cloud, Wouter Meijs. Zijn boodschap: de bank is een platform. ApiI’s are key.
In gesprek over cloudtechnologie
Naast bedrijfsleven kwamen ook leveranciers en technologiepartners aan het woord. Veel talks werden ingezet op security, cloudadoptie en architectuur. Vanuit security is het interessant om te beseffen hoe cloud de risico’s verandert. Enerzijds wordt security ontzorgd en verbeterd, anderzijds ontstaan nieuwe risico’s. Hierbij werd de ‘risk of misconfiguration’ aangehaald als misschien wel een van de grootste nieuwe risico’s. De leveranciers waren ook gesprekspartner voor de cto’s, cio’s en enterprise-architecten die aanwezig waarden.
Ikzelf was aanwezig als een van de leveranciers gericht op public cloud concultancy en sprak ook vele organisaties. Het was inspirerend te horen dat organisaties al echt bezig zijn met hetgeen waar Beukers voor waarschuwde. De meeste grotere bedrijven denken al echt verder met cloud dan pure IaaS. Er wordt echt strategisch nagedacht hoe PaaS-services waarde kunnen toevoegen aan applicaties en bedrijfsmodellen. Gesprekken gingen dan ook als snel meer over digital transformation, dan over cloud. IoT was hierbij een veel besproken thema.
To infinity and beyond
De dag sloot af met een keynote van Astronaut André Kuipers, die zijn ervaringen deelde van zijn twee ruimtereizen. Zowel vanuit technologie, innovatie als mindshift een inspirerende, afsluitende talk. Voor mij een duidelijke strekking uit zijn space-verhaal: ‘innovate to infinity and beyond’.