Attrace haalt een miljoen euro op bij private investeerders. De Amsterdamse startup heeft een eigen blockchainsysteem ontwikkeld voor affiliate marketing, waarbij websites en adverteerders op decentrale wijze bij elkaar gebracht worden. Het gebruikt de investering voor productontwikkeling.
De oplossing van Attrace moet een alternatief bieden voor affiliate marketingbedrijven. Via de blockchain kunnen adverteerders en publishers, zoals websites, zelf afspraken maken zonder tussenkomst van een derde partij (de affiliate marketingbedrijven).
‘Bij affiliate marketing bestaat geen directe relatie tussen de publisher (website) en de adverteerder’, legt Attrace-ceo Erwin Werring uit. ‘De website krijgt inkomsten uit gegenereerde omzet bij de adverteerder als een van de advertenties zorgt voor omzet bij de adverteerder. Een derde partij, de affiliate marketeer, registreert alle kliks/leads, berekent de inkomsten en rekent zelf doorgaans een commissie van 20 procent.’
‘De Attrace-blockchain registreert elke klik/lead/doorverwijzing, ongeacht of er vervolgens een actie door de eindgebruiker wordt ondernomen. Het voordeel hiervan is dat het hierdoor niet meer mogelijk is om statistieken achteraf aan te passen. Dit betekent correcte betaling naar performance en volledige transparantie voor de publisher en adverteerder.’
De startup haalt een miljoen euro op van private investeerders. Hiermee wil het zijn eigen blockchain verder ontwikkelen. De blockchain is gebouwd op Golang, een nieuwe programmeertaal gebouwd door Google. De startup verwacht voor het einde van dit jaar de eerste volledig autonome sale op het netwerk te realiseren.