KLM heeft samen met The Boston Consulting Group (BCG) een oplossing op basis van kunstmatige intelligentie (artifical intelligence: ai) bedacht om de operatie rondom het uitvoeren van vluchten te verbeteren. De vliegtuigmaatschappij heeft deze ai-tool eerst zelf uitgeprobeerd en biedt de software nu aan andere luchtvaartmaatschappijen aan.
De ai-oplossing ondersteunt luchtvaartmaatschappijen bij het nemen van beslissingen over hun vloot, bemanning, gronddiensten en netwerken. Tot nu toe zijn dit gesloten domeinen waarbij uitwisseling van informatie omslachtig verloopt. De nieuwe tool breekt, op basis van kunstmatige intelligentie, machine learning en geavanceerde optimalisatie, de grenzen tussen deze silo’s af en bestrijkt alle elementen van het uitvoeren van een operatie. Het biedt zo meer inzicht in de wisselwerking tussen kosten, operationele prestaties, klanttevredenheid en werknemersbetrokkenheid dan de huidige standaardsoftware.
Op deze manier verwacht KLM dat de dagelijkse aansturing kan worden verbeterd alsook strategische langetermijnvragen beter zijn te beantwoorden. Dat is ook nodig omdat dat de operatie rondom het uitvoeren van vluchten allang geen kostenplaats meer is maar volgens de partijen ‘plaatsvindt in een omgeving die steeds complexer en drukker wordt. Een solide operatie biedt dan in toenemende mate een concurrentievoordeel. KLM heeft de ambitie om hierin voorop te blijven lopen.’
Gezamenlijk
De samenwerking met BCG is volgens KLM de eerste keer dat een luchtvaartbedrijf de handen ineenslaat met een adviesbureau om een nieuwe dienst op de markt te zetten: een gezamenlijk ontwikkeld systeem op basis van kunstmatige intelligentie met geïntegreerde en bewezen maatwerkoplossingen.
Beide partijen hebben de afgelopen achttien maanden aan dit platform gewerkt. Teams bevatten medewerkers van KLM Operations Decision Support en eerstelijnsmedewerkers uit de operatie alsook luchtvaartadviseurs van BCG en leden van BCG Gamma (een data scientist-onderdeel).