De Chinese specialist in kunstmatige intelligentie (ai) Sensetime heeft in verschillende kapitaalrondes de voorbije twee maanden voor zo’n 1,2 miljard dollar aan investeringen opgehaald. Het bedrijf levert onder meer software voor gezichtsherkenning aan de Chinese politie.
Eind april sloot Sensetime al een kapitaalsronde af waarbij e-commerce-gigant Alibaba zo’n zeshonderd miljoen dollar in het bedrijf pompte. De nieuwe ronde levert zo’n 620 miljoen dollar op en wordt geleid door Fidelity International, Hopu Capital, Silver Lake and Tiger Global. Ook de Amerikaanse chipbouwer Qualcomm stopte geld toe. Het bedrijf wordt nu op zo’n 4,5 miljard dollar gewaardeerd.
Volgens Sensetime is het sinds vorig jaar winstgevend en groeide het aantal bestellingen in de eerste vier maanden van dit jaar ‘met een factor tien’. Naast de Chinese overheid zijn ook onder meer gsm-bouwers Huawei en Xiaomi klant bij Sensetime, alsook autofabrikant Honda die de technologie toepast in zijn zelfrijdende auto’s.
Sensetime besteedt veel tijd en aandacht aan interne opleidingen, zodat het minder afhankelijk wordt van extern opgeleide ai-specialisten, die zijn immers nog altijd moeilijk te vinden. Dat aspect van het bedrijf zal waarschijnlijk steeds belangrijker worden, nu de Verenigde Staten van plan zijn om een limiet op te leggen aan de periode waarin Chinese studenten in het land kunnen blijven.
Niet alleen Sensetime doet het trouwens goed in China. Ook kleinere concurrenten als Megvii, Yitu en Malong Technologies haalden de afgelopen maanden aanzienlijke bedragen op bij investeerders.