Plantronics, leverancier van audio- en communicatietechnologie met onder meer een kantoor in Hoofddorp, kondigde onlangs een vernieuwd partnerprogramma aan. Het zou partners helpen hun groei en winst te verhogen, rendement van investeringen versnellen en klanttevredenheid verbeteren. Channelweb wilde er het fijne van weten en ging in gesprek met Ole Hellfritzsch, marketing manager Benelux en Nordics bij Plantronics.
Wat is er veranderd in het partnerprogramma?
‘Het Plantronics partnerprogramma is sterk uitgebreid en gelijkgetrokken met de ontwikkeling die Plantronics de afgelopen tijd heeft doorgemaakt. Naast verbeterde incentives heeft het partnerprogramma ook een nieuwe structuur. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende drie partner-tracks:
- Tracks op basis van expertise: de reseller- en integrator-tracks bieden tools en programma’s die de rol weergeven die ze in het UCC-ecosysteem willen vervullen.
- Reseller track: partners die communicatieapparaten aan klanten verkopen en vaak aanvullende diensten leveren om ze te helpen bij de implementatie en het gebruik ervan.
- Integrator track: partners die een verscheidenheid aan it-, communicatie- en samenwerkingstechnologieën verkopen. Deze partners zijn gecertificeerd als zowel Plantronics Alliance Partners als voor de Plantronics Manager Pro-oplossing.
Binnen deze tracks wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende drie niveaus: Plantronics Registered Partners , Plantronics Gold Partners en Plantronics Platinum Partners.
Afhankelijk van het niveau krijgen deze partners beloningen evenredig aan hun investering. Onder die beloningen vallen onder andere toegang tot producttrainingen en certificering, sales- en marketingtools, dealregistratie, marketingfondsen en beloningsprogramma’s.’
Waarom is het partnerprogramma veranderd?
‘Plantronics is een aantal nieuwe wegen ingeslagen. Vroeger leverde de audiopionier hardware, maar daar zijn nu twee productpilaren bijgekomen. Naast de headsets levert het bedrijf ook software- en audio-oplossingen voor het open kantoor. Dat zie je nu terug in het partnerprogramma. Naast headsets en randapparatuur zijn communicatie- en samenwerkingstechnologieën die on premises en in de cloud worden ingezet een kernelement in het nieuwe programma.’
Wat is de achterliggende gedachte achter de programmawijzigingen?
‘Plantronics is al bijna zestig jaar een marktleider op het gebied van geluidstechnologie. De toewijding om mensen te helpen eenvoudiger en duidelijker te communiceren, is de missie van Plantronics, en daar is nooit meer behoefte aan geweest dan nu. Om voorop te blijven lopen, is het assortiment omgebouwd. Plantronics blijft de hoogwaardige, betrouwbare headsets produceren waar ze bekend om staat, maar het bedrijf heeft het portfolio uitgebreid met analytische oplossingen, zoals Plantronics Manager Pro, een software-as-a-service-oplossing en intelligent geluidsbeheer. Deze innovatieve, adaptieve technologieën zijn in het Plantronics-partnerprogramma opgenomen, zodat partners het succes van hun klanten kan stimuleren met heldere communicatie, afleidingsvrije omgevingen en inzichten in productiviteit. Het partnerprogramma stimuleert ook het succes van die partners, door meer omzet en hogere winst, diepere en langere klantrelaties en terugkerende inkomstenstromen te bevorderen.’
Wat voor voordelen heeft het nieuwe programma voor de partners?
‘Binnen de drie partnerniveaus (registered, gold en platinum) zijn de speciale eisen, toegang tot beloningen, marketingprogramma’s en funding allemaal herzien. Daarnaast zijn de voordelen sterk verbeterd. Zo kan er bijvoorbeeld tot maar liefst 100 procent van de marketingactiviteiten van partners worden vergoed. Daarnaast krijgen partners toegang tot de Plantronics University, Tech Service, hebben ze rechtstreeks contact met accountmanagers en toegang tot het online Plantronet-partnerplatform. Op die manier zijn onze partners gewapend met de laatste kennis en bieden we de eindgebruiker gezamenlijk de hoogste kwaliteit.’
Is het online partnerplatform ook vernieuwd?
‘Het totale partnerprogramma is vernieuwd, dus ook online.’
Wat betekent het veranderde programma voor jullie bedrijf?
‘Deze nieuwe stap brengt ons complete ecosysteem op één lijn. Met dit vernieuwde partnerprogramma kunnen we onze intelligente en adaptieve totaaloplossingen naar de eindgebruiker brengen, zodat die kunnen genieten van heldere communicatie en een afleidingsvrije omgeving. Met het programma is het voor partners nog makkelijker om met ons samen te werken in het identificeren en oplossen van de communicatie-uitdagingen van hun klanten, terwijl ze ondertussen hun winst zien stijgen. Dankzij het programma weten we bovendien zeker dat de informatie die naar de eindklant gaat van de hoogst mogelijke kwaliteit is.’
Wat willen jullie met het vernieuwde programma bereiken?
‘Meer winstgevende en duurzame, lokale relaties creëren, die gericht zijn op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dat doen we door met de juiste partijen in zee te gaan.’
Zijn er voor de toekomst al volgende programmawijzigingen in aantocht?
‘Aangezien wij ons productenportfolio blijven ontwikkelen zullen er altijd kleine wijzigingen zijn, maar dit is de grote aankondiging. We gaan nu een periode in waarin we de hernieuwde voorwaarden aan ons netwerk voorleggen en vanaf oktober gaat het programma live. Het is de grootste verandering in de afgelopen vijf jaar.’
Met welke partners werken jullie samen in Nederland?
‘Met de grootste, meest professionele ict-partijen en system integrators in de Benelux.’
Zijn jullie nog op zoek naar nieuwe partners? Zo ja, waaraan moeten deze voldoen?
‘We zijn trots op ons huidige portfolio, maar zijn uiteraard altijd op zoek naar nieuwe partners die dezelfde visie delen: de hoogst mogelijke kwaliteit leveren en de meest duurzame relaties realiseren.’