Op de dag dat de nieuwe Europese privacywetgeving GDPR van kracht werd, vrijdag 25 mei 2018, hield branchevereniging ICTWaarborg ook voor het eerst zijn ICT2018. Deze vakdag stond, hoe kan het ook anders, in het teken van de AVG. Sowieso had de dag een jurifisch tintje, want ook was er een keynote ingepland over de Cybersecuritywet. ICT2018 was in de Midden Nederland Hallen in Barneveld en trok in totaal duizend bezoekers.
Het is al vroeg druk tijdens ICT2018. De eerste kennissessies zijn een succes, mensen staan rijen breed zelfs buiten de hal om de sprekers te kunnen aanhoren. Na een sterke Poweritch van Koen van Lieshout (Routit) is vlak daar achteraan het AVG-seminar gestart. Op de dag van de start van de GDPR trekt een seminar over de Nederlandse variant van deze Europese wetgeving ook een volle zaal. Michelle Wijnant, juridisch adviseur bij ICTRecht, start met een korte intro over de AVG en neemt de laatste wijzigingen door. Wijnant houdt zich voornamelijk bezig met alle juridische aspecten rondom privacy. Ze heeft de Engelstalige master ‘Law and Technology’ gevolgd aan Tilburg University.
Haar masterthesis heeft ze geschreven over het effect van de inwerkingtreding van de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op het Nederlandse rechtssysteem. Hiervoor heeft zij zich zowel in het Nederlandse als Europese rechtssysteem verdiept. Het zorgde voor een boeiende keynote waarin ze de zaal kort en bondig bijpraatte over de meest recente stand van zaken op privacyvlak.
Marketing en AVG
Maar Wijnant was niet de enige die een keynote wijdde aan de AVG. Ook Peter Vos, marketing management consultant bij Conceptsales, ging in op de Algemene Verordening Gegevensbescherming, en dan specifiek op het marketingperspectief. Want er wordt veel geroepen over de AVG, maar moeten we de wet nu zien als vriend of vijand?. ‘We kijken met z’n allen voornamelijk naar de veranderingen op juridisch en it-gebied en gaan verder met ons werk’, aldus Vos. ‘Maar we vergeten de misschien wel allerbelangrijkste afdeling waar de AVG invloed op heeft: de marketingafdeling. Deze afdeling beheert alle gegevens van klanten, prospects en sitebezoekers en dient dus volledig op de hoogte te zijn van de AVG.’
Om klaar te zijn voor de Europese wetgeving zal volgens Vos vooral het marketingteam zijn processen grondig moeten aanpassen en regelen. ‘Formulieren op de site, opt-in, tracking scripts, een disclaimer; het zijn slechts een aantal zaken die serieus aandacht nodig hebben.’ Toch ziet Vos de AVG niet als een bedreiging en denkt hij dat de wet juist kansen biedt om meer gekwalificeerde leads te genereren. Tijdens zijn inspiratiesessie op ICT2018 neemt hij de bezoekers dan ook mee in de wereld van marketing automation, online leadgeneratie en veelbeproefde websitetools.
Cybersecuritywet
Het juridische tintje van ICT2018 was compleet doordat de derde en laatste keynote van de dag werd ingevuld met de Cybersecuritywet. Aanbieders van essentiële diensten en digitale dienstverleners worden in de loop van 2018 verplicht aan beveiligingseisen te voldoen. Maar wat is nou een essentiële dienst? En wanneer ben je een digitale dienstverlener? Wat zijn deze beveiligingseisen? Nathalie Falot, senior legal consultant bij Considerati, ging tijdens haar keynote in op alle ins & outs van de Cybersecuritywet. ‘Dagelijks staan wij in contact met vele ict-ondernemingen. Dat de Cybersecuritywet er gaat komen is bij vrijwel iedereen bekend, maar wat het nu exact betekent, daarover tasten de meeste ondernemingen nog in het duister.’
Falot hield een duidelijk verhaal over de stand van zaken en wat de verwachtingen zijn. Tevens gaf ze al enkele tips over hoe ict-ondernemingen zich hier nu al op voor kunnen bereiden. Op inspirerende wijze wist Falot de aanwezigen mee te nemen en bij te praten over de nieuwe wet, waardoor ze ondernemingen liet inzien hoe zij bij kunnen dragen aan de concrete invulling van de wet. Ze nam de bezoekers mee in alles wat er al bekend is en wees op de gevolgen van de nieuwe wet op de bedrijfsvoering.
Netwerkborrel
ICT2018 werd mede mogelijk gemaakt door sponsoren Portland, HP, Dropbox en Brand New Day. Zij hadden alle vier een eigen ruimtes waar zij sessies organiseerden. De dag werd afgesloten met een netwerkborrel, die mogelijk gemaakt werd door Routit en HP. Het was een geslaagde eerste versie van het nieuwe evenement van ICTWaarborg en een solide basis voor het vervolg ICT2019.