De bekende Oostenrijkse Facebookactivist Max Schrems dient bij de Belgische Privacycommissie een klacht in tegen Instagram, Whatsapp, Facebook en Google. Dat schrijft Le Soir. Volgens Schrems dwingen de bedrijven de gebruikers om hun privacy-voorwaarden te aanvaarden.
Schrems diende zijn klacht in via zijn ngo (niet-gouvernementele organisatie) Noyb (My privacy is none of your business). Volgens de advocaat dwingen bedrijven als Google, Facebook, Whatsapp en Instagram hun gebruikers om hun privacyregels te aanvaarden. Er zijn immers maar twee opties, argumenteert Schrems: ofwel stemt de eindgebruiker in met de voorwaarden ofwel moet hij zijn account verwijderen. Volgens Schrems is dat geen vrije keuze, maar ‘doet het eerder aan de Noord-Koreaanse verkiezingen denken’.
De Oostenrijker is al jarenlang een luis in de pels van Facebook. Hij diende bij diverse Europese privacy-instanties klachten in tegen het bedrijf, met wisselend succes.
Naast de Belgische Privacy-commissie (die voortaan als Gegevensbeschermingsautoriteit door het leven gaat), diende Schrems ook klachten in bij de Franse, Duitse en Oostenrijkse autoriteiten. Hij wachtte daarvoor expliciet op het in werking treden van de nieuwe GDPR-regels.
Hij geeft het goede voorbeeld. Van hem hebben we er meer nodig.
Artikel legt helaas niet uit dat hij dan wel wil.
Minimaal een 3e optie: acceptatie, maar zonder toestemming tot verspreiding van je gegevens aan derden.
Bron: https://noyb.eu/
Separation of necessary & unnecessary data usage. An end of “forced consent” does not mean that companies can no longer use customer data. The GDPR explicitly allows any data processing that is strictly necessary for the service – but using the data additionally for advertisement or to sell it on needs the users’ free opt-in consent. With this complaint we want to ensure that GDPR is implemented in a sane way: Without just moving towards “fishing for consent”.