In de strijd om it-talent heeft ABN Amro samen met digitaal bureau Code d'Azur en gamebedenker Sherlocked een mobiele escape room vol met augmented reality bedacht. In The Lockdown moet een cybercrimineel worden ontmaskerd en een wereldwijde financiële catastrofe worden voorkomen. Spelers krijgen opdrachten die met thema's als it-beveiliging en blockchain te maken hebben. ABN Amro wil via deze gamificatie op een andere manier laten zien wat voor cruciale rol it speelt in een bancaire omgeving.
The Lockdown wordt vandaag officieel gelanceerd tijdens The Next Web Conference. Journalisten konden vorige week al een ‘sneak preview’ krijgen. Wilde je dat, dan werd je opgehaald door een zogenaamde agent van een geheime dienst, in een nabijgelegen zwart busje gedropt, achter een tafel gestopt en met een smartphone aan het werk gezet. En het moet gezegd: The Lockdown van ABN Amro is een intrigerende mobiele escape room op basis van mixed reality en een toonbeeld van hoe een innovatieve wervingsmiddel er uit kan zien.
Als speler bevind je je in het jaar 2028. Cryptocurrency is de enige nog geldige valuta. Plotseling kunnen miljoenen mensen vanwege een ‘hack’ niet meer bij hun geld. Dit blijkt het werk van een cybercrimineel. De speler krijgt van de geheime dienst de opdracht de identiteit van de hacker te achterhalen en de wereld voor een financiële catastrofe te behoeden. Verschillende paden met uiteenlopende puzzels leiden je naar de finish van het spel. De moeilijkheidsgraad van de opdracht wordt bepaald door het pad dat je kiest.
Om de app te realiseren werkte ABN Amro samen met digitaal bureau Code d’ Azur. Het puzzelmechaniek in de game is ontworpen door Sherlocked, bekend van de populaire escape rooms in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Ook blockchainexperts en infosec-specialisten van de bank waren betrokken bij het achterliggende verhaal en de opdrachten.
In de game wordt volop gebruik gemaakt van ar-technieken. Spelers moeten, nadat het spel is geactiveerd, door met hun hoofd te draaien op zoek naar allerlei virtuele aanwijzingen. Opdrachten lopen uiteen van het achterhalen van het geboorteland en woonplaats van de hacker tot aan beveiligingscodes en besturingssystemen.
ABN Amro wil met het spel op een aantrekkelijke manier it-talenten duidelijk maken hoe belangrijk it voor de bank is. ‘De vraag naar digitaal talent is de afgelopen jaren enorm toegenomen. We hebben geïnvesteerd om als bank relevant te zijn voor deze doelgroep’, zegt Maarten Bokhoven, manager merkenbeleving bij ABN AMRO. ‘Innovatie is belangrijk voor ons. It-specialisten krijgen hier te maken met inhoudelijke uitdagingen en hebben een grote maatschappelijke impact. Dit zijn allemaal elementen die ook naar voren komen in The Lockdown.’
The Lockdown is te verkrijgen in de App Store en de Google Play Store.
Interessant. Was het niet onder de bezielende leiding van een zekere Groenink dat alle it’ers buiten de deur gezet werden?