Een lekker lang weekend zo met Pinksteren. Mooi weer, tijd voor iets anders dan die eeuwige computer en telefoon. Of viel het toch tegen? Even snel dat berichtje checken, even snel die file aangeven op Waze, nog even een hartje op Insta, even volgen dat die collega de Mont Ventoux heeft beklommen en wat al niet meer. Bent u het, verslaafd aan sociale media?
Jong-volwassenen zijn dat volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek in ieder geval wel een stuk vaker dan twee jaar geleden. 29 procent van deze groep noemt zichzelf in 2017 verslaafd. Tien procentpunt meer dan in 2015. Ze kunnen niet zonder. Trillende handjes, zweet op het voorhoofd.
Bij de 35- tot 45-jarigen voelt 16,7 procent zich waardeloos zonder socials. In de groep daar weer boven, die van 45 tot 55, voelt 9 procent zich alleen als ze hun gekoesterde Facebookgroepje moeten missen. Grootste probleem: fomo, de angst voor ‘fear of missing out’. Wat heeft u allemaal gemist dit weekend? Of heeft u het allemaal minutieus bijgehouden en bent u ook gewoon verslaafd? Als bonusvraag: welk sociaal medium? Misschien wel op GitHub of Reddit?
De reden is dat social media ervoor zorgt dat hun producten verslavend zijn voor mensen die er blijkbaar vatbaar voor zijn.
Tijdens het ontwerp wordt er rekening mee gehouden om de gebruikers steeds weer een kleine beloning te geven als ze het programma gebruiken om ze zo lang mogelijk vast te houden.
Dit gaat trouwens ook op voor de meeste games van tegenwoordig. Ook daar wordt de psychologische trukendoos opengetrokken om zoveel mogelijk gebruikers te lokken en vast te houden.
Mijn sociaal medium heeft 4 poten en blaft.
Wat is een sociaal medium? Voor de één is dat Facebook, voor de ander de Community pagina van Computable. Als je hier niet even zonder kunt, dan heb je een vorm van verslaving.
Zoals Johan al terecht opmerkte, hebben veel producenten van verslavende middelen trucs om de verslaafde afhankelijker te maken / afhankelijk te houden. Niet alleen de makers van spelletjes doen dat, maar ook de makers van sigaretten. Zo blijft de producent zijn (advertentie)inkomsten houden.