Het aantal Chinese aanvragen in buitenlandse handelsmerk-registers is de afgelopen twee jaar verdubbeld. Huawei Technologies, wereldleider in telecommunicatie, voert de lijst aan met ruim 1878 wereldwijde registraties in 2016. Telecomreus ZTE Corporation staat met 87 registraties op plek 33. Als de groei doorzet, overtreft China in 2020 de VS als ’s werelds grootste bron van buitenlandse handelsmerk-aanvragen.
Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Compumark, naar eigen zeggen marktleider in onderzoeks- en beschermingsoplossingen voor handelsmerken.‘Trends in merkaanvragen kunnen als krachtige indicatoren voor economische activiteit dienen. China is daar een goed voorbeeld van. Door het volume van het aantal aanvragen zijn in slechts vier jaar Chinese wereldwijde merken van nummer tien naar nummer twee gestegen’, constateert Jeff Roy, president van Compumark.
Het aantal ingediende Chinese aanvragen in internationale handelsregisters, betrof alleen in 2017 al bijna 120.000 stuks, waarvan vijftigduizend geadresseerd aan de VS. Met een toename van 800 procent van het aantal merkaanvragen in de VS in vier jaar tijd, kan de conclusie worden getrokken dat de aangrenzende landen in Zuidoost-Azië niet langer als belangrijkste markt worden gezien.
Grootse merkenregister ter wereld
Niet alleen internationaal, maar ook in eigen land maakt het Chinese merkenregister een ongekende groei door. Vorig jaar zijn meer dan vijf miljoen nieuwe merken toegevoegd, waarvan in september binnen één week alleen al meer vragen werden ingediend, dan in heel 2016 bij het Europese Unie-register. Dit maakt het merkenregister van China, met een notering van ruim 60 procent van alle internationale merkaanvragen, meteen ook de grootste van de wereld. Overigens niet zo vreemd wetende dat de Chinese markt beschikt over meer dan 1,4 miljard potentiële consumenten.
Over het onderzoek
Het rapport Chinese Brand Go Global werd samengesteld door het Custom and Managed Solutions Team van Compumark met behulp van Saegis, ’s werelds grootste handelsmerkendatabase.
Voor dit onderzoek analyseerde het team bijna 63 miljoen actieve handelsmerken in 186 handelsmerkregisters in meer dan tweehonderd landen. Het beoordeelde de binnenlandse en buitenlandse merkaanvragen van Chinese merken, gemaakt tussen 2014 en 2017.