Het Eindhovense Split~Vision, dat bedrijven adviseert in het maken van een digitaliseringsslag, daagt gemeente Leeuwarden voor de rechter. Het ict-bedrijf zou al een jaar niet betaald zijn door de gemeente. Het factuurbedrag is inmiddels opgelopen tot ruim zeshonderdduizend euro.
‘Wij moeten deze stap wel zetten, we hebben bepaalde verplichtingen’, zegt Robbert Bliek, directeur van Split~Vision. ‘Denk alleen al aan het afdragen van de btw, het gaat toch om grote bedragen. Ook kunnen we bepaalde investeringen nu gewoon niet doen, omdat een klant niet betaalt.’ De directeur ziet liever dat gemeente Leeuwarden met hulp van zijn bedrijf op een hoger digitaliseringsniveau wordt getild, dan dat ze ‘kissebissen over een factuur’.
Performance issues door verouderde hardware
Volgens Bliek werd in 2015, na het winnen van een aanbesteding gericht op digitaal werken, al snel duidelijk dat de huidige hardware en netwerk infrastructuur sterk waren verouderd. Iets dat vooraf niet bekend was. Bliek: ‘Pas toen we aan de slag gingen, bleek hoe de vlag erbij hing. Als je de capaciteit van een systeem niet respecteert, gaat het mis met de performance.’ Het stoort de directeur dan ook dat de gemeente naar Split~Vision wijst als de veroorzaker van een slecht draaiend systeem, terwijl het bedrijf niet verantwoordelijk is voor de hardware. Hij vermoedt dan ook dat er een beperkt budget beschikbaar is en de gemeente het maximale eruit wil halen met de middelen die er zijn.
De gemeente zou ondertussen het contract hebben verbroken, maar volgens Bliek nog wel steeds gebruik maken van de door Split~Vision geleverde oplossing: ‘De software draait lokaal, on-premise, dus we kunnen de stekker er niet uittrekken.’ Of hij iets had kunnen doen om dit conflict te voorkomen? ‘We zijn heel meegaand geweest. We hadden veel eerder moeten zeggen ‘dit is het, tot hier gaan we en niet verder!’
Gemeente Leeuwarden is om een reactie gevraagd, maar nog niet in staat geweest te reageren.