Bijna 60 procent van bedrijfsleiders verantwoordelijk voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ziet de nieuwe wetgeving als een kans om het consumentenvertrouwen terug te winnen. Daarnaast verwachten ze dat een betere privacy, beveiliging, gegevensbeheer leidt tot nieuwe bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit onderzoek van IBM.
Voor het onderzoek, uitgevoerd door IBM Institute for Business Value (IBV), werden vijftienhonderd bedrijfsleiders uit 34 landen die verantwoordelijk zijn voor GDPR-compliance ondervraagd. Het betreft onder meer chief privacy officers (cpo), chief data officers (cdo), chief information security officers (ciso) en data protection officers (dpo).
Volgens IBM werd de GDPR eerst als een last op het gebied van compliance ervaren. Nu blijkt uit het onderzoek dat de bedrijfsleiders de nieuwe wetgeving omarmen om het vertrouwen van consumenten terug te krijgen. Zo denkt 84 procent dat GDPR-compliance een positieve onderscheidende factor voor het publiek is. Ook denkt ruim drie kwart dat het voldoen aan deze wetgeving de relaties verbetert, wat leidt tot nieuwe bedrijfsmodellen.
Data-opschoning
Naast de veranderde houding, blijkt dat organisaties de nieuwe wet aangrijpen om de datastromen op orde te brengen. Dit betekent onder meer een vermindering in de hoeveelheid data die worden verzameld, opgeslagen en gedeeld. Zo blijkt dat 80 procent de hoeveelheid persoonlijke gegevens terugbrengt, beperkt 78 procent het aantal mensen dat toegang heeft tot deze data en ontdoet 70 procent zich van data die ze niet langer nodig hebben.
Tot slot vroeg IBM of de bedrijven op 25 mei klaar zijn voor de GDPR. Slechts 36 procent van de respondenten verwacht hier op deze datum volledig aan te voldoen.