It-dienstverlener Sogeti heeft de gegevens van zo’n 4,8 miljoen Nederlanders gemigreerd naar het nieuwe studiefinancieringssysteem van Dienst Uitvoering Onderwijs (Duo), dat vanaf begin deze maand weer in de lucht is. Het was volgens Duo ‘de grootste it-operatie uit de geschiedenis’. Vanaf begin mei is ruim 165.000 keer gebruikgemaakt van het nieuwe studiefinancieringssysteem.
Het overzetten van gegevens van het oude systeem naar het nieuwe systeem heeft een maand geduurd, inclusief een uitgebreid aantal controles. De migratie door Sogeti is onderdeel van het ict- project Programma Vernieuwing Studiefinanciering (PVS) van Duo. In samenwerking met migratie-expert ITCG uit Groningen heeft Sogeti de data gemigreerd, waaronder het herstructureren, formatteren, valideren, ontdubbelen en schonen van de gegevens. Na zeven proefmigraties met alle data vanaf september 2017 heeft Sogeti uiteindelijk bijna 25 miljard records in zijn migratieomgeving verwerkt en vijf miljard records aan gegevens uitgeleverd aan Duo.
Datamigratieproces
Duo leverde de bronbestanden aan bij Sogeti. Na een veilig transport zijn de bronbestanden ingelezen in de Sogeti-migratieomgeving. Na de migratie zijn de doelbestanden via veilig transport in xml- en csv-formaat teruggeleverd aan Duo. De onderwijsinstantie heeft vervolgens de doelbestanden ingelezen in haar nieuwe platform. In alle stappen zijn diverse aansluit- en tellingencontroles uitgevoerd om te waarborgen dat data niet verloren zijn gegaan. Zo is gebleken dat tijdens het proces geen klantgegevens zijn uitgevallen of afwijkingen zijn opgetreden in de gemigreerde gegevens.
‘Ondanks onze voorbereiding was het een spannende tijd. Vanaf het begin hebben we vertrouwen gehad in een succesvolle afloop, maar als dat dan ook werkelijkheid wordt, ben je uiteraard trots op alle mensen die zich hebben ingezet voor deze grootschalige operatie’, vertelt Roeland Bril, binnen Sogeti verantwoordelijk voor het publieke domein.
Nieuw systeem
Het nieuwe systeem is vanaf 2015 in stappen in productie genomen. Zo maakten bijvoorbeeld de terugbetalers en minderjarige mbo’ers met een reisrecht al gebruik van dit nieuwe systeem. Het ging daarbij om al meer dan een miljoen klanten. De migratie van studerenden was de laatste stap in de migratie.
Deze laatste stap gebeurde in drie fases: de eerste fase bestond uit het maken van een back-up van de data uit het oude systeem, waarna de extractie en conversie van deze gegevens kon plaatsvinden. Het ging daarbij om de klantgegevens van 4,8 miljoen klanten. Fase twee bestond uit het laden van de historische gegevens en daarna het laden van data via de business logica van het systeem. In de derde fase vonden intensieve controles plaats waarmee de kwaliteit en integriteit van de datamigratie beoordeeld werd.