Er is geen twijfel mogelijk: de groeiende en ingrijpende rol van data en dataficatie biedt in elke sector ongekende mogelijkheden voor nieuwe diensten en businessmodellen.
Vrijwel alles is met chirurgische precisie meetbaar, van onze hartslag en bloeddruk tijdens een rondje hardlopen tot de klanttevredenheid in verschillende fasen van de customer journey. Technologie is bovendien alomtegenwoordig en laagdrempeliger dan ooit. Klanten hebben mede daarom zeer hoge verwachtingen. Ze verwachten snelheid, maatwerk, betrouwbaarheid en flexibiliteit.
Iedereen kent de voorbeelden zoals Facebook of Booking.com die exponentieel snel groeien en succesvol zijn. Deze bedrijven zijn ‘data-born’. Maar heel eerlijk: er zijn nog niet zoveel goede voorbeelden van ondernemingen die getransformeerd zijn naar datagedreven. Veel ondernemingen zitten nog in de fase waarin ze de technologische bouwblokken – netwerken, systemen, infrastructuur – koppelen, op orde krijgen en houden. Dat is vaak al lastig genoeg. Deze bedrijven worstelen nog met de vraag hoe ze (nieuwe) zinvolle en renderende toepassingen op die bouwblokken kunnen plaatsen. Of hebben zelfs die vraag nog niet eens gesteld.
Belemmerende factor
Innoveren is ook het afbreken van bestaande businessmodellen die vaak nog prima renderen. Daar zit dus een belemmerende factor. De complexiteit van het ontsluiten van de huidige data houden veel mensen niet voor mogelijk, juist dit geeft inzicht in het bestaande succes en geeft het vertrekpunt voor de toekomst. Wanneer we dit voor klanten realiseren gaat de data vertellen hoe het bedrijf daadwerkelijk werkt, hoe vaak denk je dat dit klopt met de werkelijkheid? De mens en niet de technologie, bepaalt de verandersnelheid naar een groter succes.
De vijf kenmerken die ik toeken aan een datagedreven organisatie:
- De organisatie kent de waarde van data en weet hoe zij de waarde van data kan ontsluiten;
- De organisatie is permanent in ontwikkeling;
- Besluitvorming vindt plaats op basis van data in plaats van buikgevoel;
- De organisatie heeft ‘ondernemerschap’ en denkt vanuit nieuwe mogelijkheden;
- Bestaande interne processen en structuren zien men niet als beperking voor nieuwe mogelijkheden.
Een uitdagende cocktail? Zeker. Maar ook een noodzakelijke stap. Want wie daadwerkelijk een datagedreven onderneming creëert is voorbereid op elke vorm van turbulentie en (exponentiële) verandering.