In het eerste kwartaal van dit jaar zijn er in Europa zo’n 6,3 procent minder smartphones verkocht, vergeleken met het eerste kwartaal van 2017. Dat meldt het Britse marktonderzoeksbureau Canalys.
Het is vooral West-Europa waar de klad in de smartphoneverkoop zit, zegt Canalys. In heel West-Europa ging de verkoop er met 13,9 procent op achteruit. Sommige landen zitten daar nog flink boven: in Duitsland kromp de markt met bijna 17 procent, in Frankrijk met meer dan 23 procent en in het V.K. zelfs met bijna 30 procent. Oost-Europa en dan zeker Rusland houden veel beter stand. Bij de Russen stegen de verkopen met meer dan een kwart.
Samsung blijft naar aantal stuks het grootste merk en wist meer dan vijftien miljoen telefoons aan de man te brengen, maar moest toch 15 procent verkoop inleveren. Vooral Huawei en Xiaomi komen opzetten en dan voornamelijk in het middensegment. De hoge verkoopprijs van de S9 en zijn vroege lancering hebben de waarde van Samsung’s totale afzet wel met 20 procent doen stijgen.
Apple wist iets meer dan tien miljoen slimme telefoons te slijten, ook dat was een daling van bijna 5,5 procent. Huawei lijkt de grote winnaar te zijn, met een afzet van bijna 7,5 miljoen exemplaren, liefst 39 procent meer dan in 2017. Kleinere spelers zoals LG, Sony en Alcatel moeten allemaal dalingen incasseren. Samen hebben Samsung, Apple en Huawei nu meer dan 71 procent van de markt in handen. In 2014 was dat nog ‘maar’ 61 procent.
Er zijn nog kleinere spelers die wel het goed doen, merkt Canalys op. Zo schoten bijvoorbeeld Xiaomi en Nokia (nu eigendom van HMD) in snel tempo naar de vierde en vijfde plaats. Specifiek Xiaomi lijkt daarbij wel telefoons met verlies te verkopen, om snel marktaandeel te winnen voor een eventuele beursgang. Canalys stelt evenwel dat die tactiek op de lange termijn niet vol te houden valt.