De redactie van Computable heeft tien ict-projecten in het grootbedrijf aangewezen om zich vrijdag 18 mei te presenteren aan de jury van de Computable Awards 2018. De helft van de projecten sleept een nominatie in de wacht. De winnaar in de categorie ICT-project van het Jaar in het Grootbedrijf wordt op 30 oktober 2018 bekendgemaakt.
Onder de kandidaten zijn organisaties als Schiphol, Booking.com en Anaplan, RoyalFlora Holland en KPN. De jury beoordeelt de kandidaten aan de hand van vier thema’s. Dit zijn de complexiteit en/of risico’s in/van het project, de toegevoegde waarde voor de interne of externe klant, de originaliteit en/of innovatieve kracht van/in het project en de kracht van de interne of externe leverancier.
Top tien
De volgende top tien (in willekeurige volgorde) is voor het juryberaad van 18 mei uitgenodigd:
Geavanceerde connected planning (Booking.com en Anaplan)
Booking.com was op zoek naar een nieuwe planningstool, waarbij Excel vaarwel werd gezegd. Het hoofddoel van het nieuwe planningsproces was om de volledige set van operationele kosten in Anaplan te forecasten. Met de implementatie van Anaplan kan Booking.com de operationele kosten op verschillende manieren forecasten, van handmatige invoer tot geautomatiseerde statistische prognoses. Daarnaast is het bedrijf bezig met de implementatie van Workforce Planning met Anaplan op de hr-afdeling.
Storm-platform (Feenstra, KPN en Content Guru)
Installatietechniekspecialist Feenstra heeft gekozen voor het storm-platform van KPN en zijn partner Content Guru om het gehele contactcenter te vervangen. Seizoensinvloeden zijn voor de klanten van Feenstra veelal een belangrijke drijfveer om met hen contact op te nemen. Hierbij past volgens het bedrijf een cloudoplossing die flexibel is. Tevens is de oplossing gebaseerd op een SaaS-model en zal er een integratie met een aantal (legacy-)systemen binnen Feenstra gaan plaatsvinden, waaronder MS Dynamics 365.
Floriday (Royal FloraHolland)
Royal FloraHolland is de grootste marktplaats geworden voor bloemen en planten wereldwijd. Om die positie te behouden is het noodzakelijk dat kwekers en kopers niet alleen fysiek maar ook digitaal met elkaar verbonden worden. De urgentie is groot vertelt cdo en cio Gerhard van der Bijl: ‘Kwekers en klanten vragen Royal FloraHolland om een dergelijk platform te faciliteren. Eind 2017 hebben we Floriday geïntroduceerd: een open digitaal platform waar het bloemen- en plantenaanbod van kwekers bij elkaar wordt gebracht.’ Met Floriday kan de kweker zijn commerciële processen efficiënter inrichten; alle voorraad, orders en logistiek worden slechts op één plek beheerd en toegewezen aan diverse verkoopkanalen. Deze kanalen staan in directe verbinding met de koper, die hier hun aankopen doen.
Dedicated to the extreme! (Smit Lamnalco en Redkiwi)
Redkiwi heeft voor maritiem specialist Smit Lamnalco een nieuwe bedrijfswebsite gebouwd. Deze ondersteunt de nieuwe positionering ‘Dedicated tot the extreme’. Van oudsher is het bedrijf en de industrie gewend te communiceren door de schepen centraal te stellen. De nieuwe positionering focust zich op de mensen en de beleving en secundair op de schepen. De hele site is intern gebouwd door Redkiwi, zowel het design en de front-end als de back-end.
Digital Airport Programma (Schiphol)
Het programma heeft niet alleen als doel om het digitale traject te versnellen, maar ook om de organisatie daarin mee te nemen door de digitale kennis van medewerkers te vergroten. Dat heeft geresulteerd in workshops, discussies en presentaties over blockchain, het bouwen van een robot, een escape room over digital, design thinking, growth hacking, social media, artificial intelligence et cetera. ‘Digital wordt gezien als iets wat blijft. Wij geven workshops aan de hele organisatie en er is veel interesse om via de Agile principes te werken’, aldus Schiphol.
Wereldwijd samenwerken in 3D-ontwerpen (AWL en Citrix)
AWL, een aanbieder van robotica en geautomatiseerde lasoplossingen voor de automotive en de machine-industrie, ondersteunt klanten overal in de wereld. Met de implementatie van oplossingen van Citrix wist AWL een virtuele werkruimte te creëren met verschillende gebruikersprofielen, waarmee AWL 3D-graphics over meer dan negenduizend kilometer kan delen. Bovendien is de werkvloer van AWL inmiddels voor 90 procent digitaal. Dankzij dit project kan AWL zijn groei naar eigen zeggen ondersteunen zonder hiervoor enorme investeringen te doen in lokale infrastructuur.
Data Driven Transport (Peter Appel en Tableau)
Peter Appel onderneemt de reis naar de data driven organisatie stap voor stap. Van de start met het onderbrengen van één proces in Tableau naar de huidige opzet, waarbij data van interne en externe processen samengebracht in dashboards inzichten oplevert binnen en buiten Peter Appel. Dankzij de eenvoudige uitwisseling van dashboards met andere spelers in het ecosysteem, zoals klanten en partners, kunnen ook zij hun dienstverlening op het gebied van transport optimaliseren.
Verbeteren operational excellence (De Watergroep en Devoteam Nederland)
Halverwege 2016 nam de Belgische organisatie De Watergroep samen met Devoteam Nederland het initiatief tot de start van een ambitieus digitaal transformatietraject, met als voornaamste doel het verbeteren van operational excellence met de focus op het maatschappelijk belang. Uiteindelijk leidde dit tot snellere responstijden naar de drie miljoen klanten, een verhoogde productiviteit voor het personeel door self-service oplossingen en het aan elkaar linken van de nieuwe software en het uitgeven van de juiste data aan verschillende front-end en back-end systemen door een vernieuwde integratiearchitectuur gekoppeld aan een api-management platform.
The Network. Intuitive. (Prodrive Technologies, Telindus en Cisco)
Met de implementatie van The Network. Intuitive. realiseren Telindus en Cisco naar eigen zeggen een netwerkomgeving die hightechbedrijf Prodrive Technologies ondersteunt in businessinnovatie en groei. Het nieuwe netwerkconcept is volgens de partijen in staat de groeiende hoeveelheid data die wordt gegenereerd te verwerken en te beveiligen. Ook ondersteunt het de modulaire manier van werken waarbij kantoorruimte wordt ingewisseld voor een laboratorium en nieuwe machineparken eenvoudig aan te sluiten zijn. Het is een netwerkomgeving die zelflerend en flexibel is, zonder dat op beveiligingsniveau concessies worden gedaan.
Atrium-portaal (Atradius en Oracle)
Creditmanagementspecialist Atradius heeft onder de naam Atrium een nieuw creditmanagementportaal gelanceerd, dat is ontwikkeld met behulp van Oracle-technologie. Het digitale platform stelt bedrijven wereldwijd in staat om hun kredietverzekeringspolissen te beheren en op een centrale plaats en in realtime kredietlimieten aan te vragen. Het nieuwe portaal biedt klanten van Atradius snelle en gemakkelijke toegang tot volledige kredietverzekeringstransacties wereldwijd in meer dan 45 landen. Het portaal is gebouwd met een flexibele architectuur, zodat nieuwe functionaliteit eenvoudig is toe te voegen.
Jury en locatie
Het juryteam op 18 mei 2018 kent de volgende leden:
- Bart van der Mark, conversational ai lead Europa bij Cognizant (Juryvoorzitter)
- Eric Hoefman, managing partner bij EntrD (Opdrachtgeverschap)
- Sjoerd Hobo, directeur bij QNH Consulting Midden (Technisch)
- Richard van Tilborg, oprichter van CoVince (Projectmanagement)
- Frank Willems, managing partner digital strategy, governance and leadership bij Quint Wellington Redwood (Bedrijfskundig)
Ieder lid van het juryteam heeft een eigen rol en beoordeelt de tien kandidaten op technische aspecten, projectmanagement, bedrijfskundige aspecten en opdrachtgeverschap. Het juryberaad vindt plaats van 12.30 tot 16.30 uur op de zesde verdieping in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs en is toegankelijk voor publiek.