De Dienst Uitvoering Onderwijs (Duo) heeft een nieuw computersysteem. Hiermee is een einde gekomen aan het studiefinancieringssysteem dat sinds 1986 in de lucht is geweest. Afgelopen jaar is een deel van het klantenbestand al overgezet naar het nieuwe systeem. Nu is de laatste stap gezet: het overzetten van de gegevens van de ruim 4,8 miljoen personen vanuit de oude computeromgeving. Een maand lang konden studenten en terugbetalers niet inloggen op Duo.nl, maar nu is de site weer toegankelijk.
De dienstverlening van Duo komt door het nieuwe systeem volgens de organisatie meer aan de gebruiker tegemoet. ‘Niet alleen kunnen aanvragen en wijzigingen direct worden verwerkt en bevestigd, ook vergroot het nieuwe systeem het inzicht van de klant in zijn of haar situatie. Zo kan de klant bijvoorbeeld inzien welk deel van de studiefinanciering prestatiebeurs is, welk deel gift en welk deel lening’, aldus de dienst.
Migratiefases
Het nieuwe systeem is vanaf 2015 in stappen in productie genomen. Zo maakten bijvoorbeeld de terugbetalers en minderjarige mbo’ers met een reisrecht al gebruik van dit nieuwe systeem. Het ging daarbij om al meer dan een miljoen klanten. De migratie van studerenden was de laatste stap in de migratie.
Deze laatste stap gebeurde in drie fases: de eerste fase bestond uit het maken van een back-up van de data uit het oude systeem, waarna de extractie en conversie van deze gegevens kon plaatsvinden. Het ging daarbij om de klantgegevens van 4,8 miljoen klanten. Fase twee bestond uit het laden van de historische gegevens en daarna het laden van data via de business logica van het systeem. In de derde fase vonden intensieve controles plaats waarmee de kwaliteit en integriteit van de datamigratie beoordeeld werd. De migratie lijkt vooralsnog succesvol, Computable heeft nog geen klachten gesignaleerd over de nieuwe omgeving.
Programma Vernieuwing Studiefinanciering (PVS)
Eerder schreef Computable over het grootschalige ict-project Programma Vernieuwing Studiefinanciering (PVS), dat nu is afgerond. Aan de hand van een brief van Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Ingrid van Engelshoven, zetten we een en ander op een rij.
Wat was de reden voor de vernieuwing van het systeem?
De reden om PVS als programma uit te voeren is de veranderende omgeving waar de huidige WSF-systemen (Wet Studiefinanciering 2000 – red.) en processen onvoldoende op kunnen inspelen, de hogere verwachting van de klanten die andere eisen stellen aan de huidige uitvoering gelet op de hedendaagse technische ontwikkelingen en de verandering die meer een continu proces is geworden waar de huidige WSF-systemen en processen onvoldoende mee overweg kunnen.
Waarom lag MijnDuo er een maand uit?
De conversie was het sluitstuk van PVS: de klantgegevens moeten overgebracht worden naar het nieuwe systeem. Dat mag niet misgaan. Deze overgang is de afgelopen maanden dan ook uitgebreid getest. Ook is een deel van het klantenbestand in de zomer van 2016 al succesvol en zonder problemen overgezet.
Nu was het tijd voor de laatste stap; het overzetten van de gegevens van de ruim 4,8 miljoen personen die in het oude systeem voor toekenning van studiefinanciering zitten. Tijdens de conversie worden de gegevens in de oude en nieuwe situatie ter controle doorlopend met elkaar vergeleken. Dit om te bepalen of de betreffende gegevens foutloos zijn overgezet. Dat betekent dat er op geen enkele andere manier veranderingen in de gegevens mogen worden aangebracht; de gegevens zelf moeten ‘bevroren’ zijn.