Hoewel het sociale netwerk Snapchat een pak meer gebruikers wist te verleiden in het afgelopen kwartaal, ging het aandeel onderuit op de beurs. Analisten vonden het namelijk allemaal niet genoeg.
In het eerste kwartaal van dit jaar had Snapchat gemiddeld zo’n 191 miljoen dagelijkse bezoekers, dat zijn er 15 procent meer dan vorig jaar. De omzet ging eveneens omhoog tot zo’n 231 miljoen dollar. In het eerste kwartaal van 2017 was 150 miljoen.
Voor analisten en beleggers was dat echter niet genoeg. Snapchat heeft zijn app recent een stevige design-update gegeven waarvan veel werd verwacht. In plaats van veel nieuw bezoekers aan te trekken, kwam er vooral veel kritiek op. De nieuwe lay-out wist ook nauwelijks nieuwe gebruikers aan te trekken: tegenover vorig kwartaal steeg hun aantal met nauwelijks iets meer dan 2 procent.
Snapchat blijft ook fikse verliescijfer neerzetten. Onder de streep verbrandde het bedrijf dit kwartaal meer dan 385 miljoen dollar. Daar zitten wel hoge kosten bij in verband met de recente beursgang, maar toch baart het veel waarnemers zorgen. In vergelijking met andere sociale media lijkt Snapchat ook maar niet de sprong naar het echt grote publiek te kunnen maken. Facebook (bijna anderhalf miljard dagelijkse gebruikers) en Instagram (een half miljard) blijven stukken groter.