Ondanks dat kunstmatige intelligentie (ai) risico’s met zich meebrengt, moeten we deze nieuwe technologie niet tegenwerken. Het is de taak van de it-industrie en de maatschappij om er op een verantwoordelijke manier mee om te gaan en de slechte toepassingen tegen te houden. Dat meent Michael Dell, ceo van Dell Technologies.
De topman noemt zichzelf een echte tech-optimist. In zijn ogen is technologie de drijfveer voor menselijke vooruitgang en helpt het op die manier om de wereld te veranderen. Een technologie waar hij enthousiast over is, is kunstmatige intelligentie (ai). ‘Bedrijven kunnen met behulp van ai beter beslissingen maken en nieuwe producten en diensten ontwikkelen’, vertelt hij tijdens de keynote van Dell Technologies World in Las Vegas.
Maar een nieuwe technologie brengt zowel goede als slechte dingen met zich mee. ‘Natuurlijk zijn er altijd mensen die het op een verkeerde manier gaan gebruiken. Dit moeten wij proberen te voorkomen.’ Of regulering hier de oplossing voor is, weet Dell nog niet zo zeker: ‘Soms is regulering goed, maar soms heeft het juist het tegenovergestelde effect. Iets krachtigs proberen tegen te houden door middel van regulering werkt in de praktijk vaak niet. Het is de taak van de samenleving om technologie op een juiste manier in te zetten en de slechte mensen tegen te houden.’
Ook Matt Baker, vice president strategie en planning bij Dell EMC, twijfelt over het nut van regulering: ‘Het lost vaak één probleem op, maar creëert ook weer nieuwe uitdagingen. Regels kunnen innovatie vertragen en dat moet niet gebeuren.’
Net als Dell, is Baker optimistisch over kunstmatige intelligentie. Hij zegt daarnaast pragmatisch en realistisch te zijn. ‘Er komen eenmaal ethische vragen bij deze technologie kijken. Want wie is bijvoorbeeld verantwoordelijk als een autonome auto iemand aanrijdt? Momenteel worden dit soort ethische vraagstukken voornamelijk intern besproken en hebben deze zaken nog niet echt het grote publiek bereikt.’
Baker zegt dat de ethische kwesties niet genegeerd moeten worden en pleit voor openheid en discussie. ‘We moeten voorkomen dat bedrijven bang zijn om aan de slag te gaan met ai. Daarom moeten we over deze ethische zaken discussiëren om zo tot een raamwerk te komen dat open, transparant en begrijpbaar voor iedereen is.’
Specifiek kennisgebied
Maar hoe ver zijn we eigenlijk met kunstmatige intelligentie? Dell zegt dat de technologie al een tijdje beschikbaar is, maar we nog maar aan het begin staan. Uit een recent onderzoek van Dell Technologies blijkt dat net iets meer dan de helft van hun klanten gebruik maakt van ai als assistent. ‘De inzet van ai groeit nog. Eerder werd gezocht naar de heilige graal, maar nu investeren klanten juist in kleinere projecten om successen te behalen.’
Dat is dan ook de reden dat kunstmatige intelligentie vooral in een specifiek kennisgebied wordt gestoken. Dell ziet ai als artificiële specifieke intelligentie in plaats van kunstmatige algemene intelligentie. ‘Hiermee bedoel ik dat de manier van dataverwerking verticaal is. Neem bijvoorbeeld de zorg. Machines kunnen artsen helpen bij de diagnoses van patiënten. De oplossing die hier voor werkt, is echter bijvoorbeeld niet werkbaar voor een zelfrijdende auto. Het gaat dus om afgeschermde kennisgebieden. Hoe kleiner het gebied, hoe beter de regels worden.’
Dell Technologies World
Dell Technologies World vond van 30 april tot en met 2 mei plaats in Las Vegas. Dit is de eerste editie van de gebruikersconferentie met deze naam. Alle merken van Dell Technologies zijn hier vertegenwoordigd. Het event is goed voor meer dan veertienduizend bezoekers.